Far utro

Hej børnetelefonen ..

jeg tror min far har været min mor utro.

Jeg sad på min fars telefon, pludselig ser jeg beskeden er fra en Dame hvor der står : du er den bedste til sex, kan ik vente til juli. Jeg vil op i dig igen. Elsker dig.

Jeg blev bare virkelig ked af det. Min mor har virkelig ikke fortjent det. Jeg ved bare ikke om jeg skal fortælle det eller bare lade det ligge.

Men jeg kam bare ikke lade være med at tænke på det.

Igår havde jeg været hos en af min mors veninder (som har en datter på min alder) vi var ude på tur og jeg blev henter Kl. 9, meningen var jeg skulle have pizza med dem. Men det nåede vi så ikke.

Da vi kom hjem begyndte min mor at lave lidt mad til mig. Min far spørger hvorfor hun gør det og bla bla bla. Han var lidt fuld og blev ret sur. Råbte af min mor- det er simpelthen fucking dårligt at hun ikke får mad. Det blad værre og værre han råbte og bandede.

Jeg sad og spiste ved bordet mens mine forældre sad og skændtes. Jeg gik ind på mit værelse og spiste.

Min lillesøster græd. Hun hader når de skændes.

Min mor kom så ind på værelset

da han begynde at gå ind og råbe hun lukkede døren. Han prøvede at komme ind men hun holdte døren. Der begyndte min mor at græde. Det er rigtig sjældent jeg ser det.

Jeg havde virkelig brug for at fortælle hende at han er hende utro. Han kaldte hende også for en kælling.

Hver en weekend bliver ødelagt af deres skænderier. Han er så pisse fuld 24/7 kan ik klare det mere.

Men skal jeg sige det til min mor?

Kan bare ikke holde til det længere

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 12 år, Mange tak for dit stærke og vigtige brev. Du beskriver tingene meget klart, og det er tydeligt at du er en modig pige. Og på nogen områder er du måske også mere moden, end mange andre på 12 år? Du gør dig i hvert fald nogle meget kloge og modne tanker. Mit svar til dig bliver lidt langt, for det er en svær situation du står i. Men der er en vej ud af det for dig, som jeg gerne vil fortælle dig om. Jeg har sat overskrifter ind, så du lettere kan finde rundt i det jeg skriver. Hvis det alligevel er svært at overskue, så kan du læse brevet flere gange. Det kan være nødvendigt, når det er svære ting man læser om. Situationen hjemme os dig. Det er rigtig svært for alle i familien, at din far drikker sig fuld, og behandler din mor dårligt. Og skræmmer dig og din søster. Det er ikke en god situation for nogen af jer. Nu er du så kommet i en ekstra svær situation, fordi du ved, at han er din mor utro. Det er svært at vide den slags om sin far. Og samtidig får du lyst til at beskytte og advare din mor. Skal du fortælle din mor, at din far er utro? Jeg kan godt forstå du ikke helt ved, hvad du skal gøre. For det kan være svært at være ”fanget” mellem sin mor og far. Jeg syntes bestemt IKKE du skal gå med den ”hemmelighed” alene.  Det er din fars hemmelighed, og ikke din. Og det gør ondt, at gå med den slags dårlige hemmeligheder, overfor din mor.  Dén hemmelighed skal du ikke være en del af. Det er de voksnes ansvar, at finde ud af hvad de gør med din fars utroskab. Og det er deres ansvar, at sørge for, at du ikke bliver inddraget i den del af deres liv. Så når du ved en tilfældighed har fået kendskab til din fars utroskab, så er det deres ansvar at tage ”hemmeligheden” væk fra dine skuldre. Du har nemlig hverken skyld eller ansvar, for noget af det der sker imellem din mor og far. Aldrig. Det virker også som om, du selv er nået frem til det resultat, men ikke ved hvordan du skal gribe situationen an? Jeg har to forskellige forslag til, hvordan du kan give ”hemmeligheden” tilbage til de voksne: Vis din mor dit brev til os og svaret. Prøv at finde et tidspunkt, hvor du og din mor kan komme til at tale sammen uden at blive forstyrret. Og hvor din far ikke er hjemme. Når I er alene, så tænd din computer eller mobil og vis din mor brevet her i brevkassen. Få en voksen til at hjælpe med, at fortælle det til din mor. Hvis du synes det er for svært, selv at fortælle det til din mor, kan du måske få en voksen som både du og din mor har tillid til, til at hjælpe dig. Måske en moster, mormor eller en af din mors gode veninder? Så kan du vise en af dem dit brev og mit svar, og bede dem tale med din mor.Hvad der måske sker, efter du har givet hemmeligheden om utroskab tilbage til de voksne? Måske vælger du et af mine to forslag, eller måske finder du en helt tredje måde, at fortælle det til din mor. Uanset hvordan du får givet hemmeligheden tilbage til de voksne, så tror jeg din mor til at begynde med, vil blive ked af det og vred over, at din far er utro. Det er kun naturligt, at hun reagerer på det. Men jeg tror også, at hun vil blive både glad og stolt, over din måde at reagere på, da du opdagede hans utroskab? At hun vil vide, at det har krævet meget stort mod hos dig, at fortælle hende det? Jeg tror din far vil måske blive ærgerlig, vred og ked af, at din mor ved han er utro? For så er hans hemmelighed jo blevet synlig for andre. Men hvis han også bliver vred på dig, så er han HELT forkert på den. Det er ikke dig, der har været utro, og det er uansvarligt af ham, hvis han forventer, at du skal være en del af hans dårlige hemmeligheder.  Det kan INGEN kræve af dig. Forhåbentlig kan han se, at han har et stort ansvar for, ikke at gøre dig til en del af hans dårlige hemmeligheder. Din fars alkoholforbrug er et problem for hele familien. Du fortæller, at din far opfører sig rigtig dårligt og aggressivt overfor din mor. Blandt andet fordi han tit drikker sig fuld. Og at han skræmmer både dig og din søster. Alle børn, der har prøvet at bo sammen med en forælder, der har et alkoholproblem, ved at det skaber store problemer for alle i familien. Kender du hjemmesiderne: www.dedrikkerderhjemme.dk, www.tuba.dk og www.hope.dk/ung? De er rigtig gode og der står mange gode råd til, hvad man kan gøre. På www.hope.dk/ung kan du f.eks. læse om andre børns oplevelser med forældre med alkoholproblemer. Mange børn fortæller, det er en lettelse, at høre at de ikke er alene om at føle og tænke som de gør. Måske kan du også tale med din mor, om problemet med din fars drikkeri? Den måde hun handlede på, den dag med veninden og ”pizzaerne”, syntes jeg viser, at hun rigtig gerne vil passe på og beskytte dig – og din søster. Din mor kan få hjælp til at passe på dig og din søster, og din far kan få hjælp til sine alkoholproblemer. Det kan du f.eks. læse mere om på de tre hjemmesider jeg har fortalt om – eller du kan ringe eller chatte med os på BørneTelefonen. Vi vil rigtig gerne hjælpe. Både dig og din søster – og dine forældre. Kunne du bruge mit svar? Selvom du har beskrevet tingene meget klart, så kan jeg sagtens have misforstået noget. Det håber jeg, at du kan bære over med. Husk du også altid kan ringe, sms’se eller chatte med os. Nogen gange er det lettere, når man kan stille hinanden spørgsmål undervejs. Jeg sender dig mine varmeste ønsker og håb. Kærlige hilsner til dig fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.