Brev
Far ryger
Hej, jeg er en pige hvis far ryger.
Han har været stoppet i nogle måneder men er dsv begyndt igen.
Jeg hader det. Han ryger meget og jeg får det dårlig.
Mvh. Mig!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år.
Tak for dit brev. Her kan du dele dine tanker med os. Jeg forstår godt, du bekymrer dig for, at din far er begyndt at ryge igen, at det gør dig dårlig.
Jeg kan også godt forstå, hvis du er bekymret for, hvad der vil ske med din far, hvis han fortsætter med at ryge. At ryge er jo sundhedsskadeligt.
Jeg forstår også godt, hvis du får det – fysisk – dårligt af, at dine far ryger. For som du skriver, så ryger din far meget. Det må være svært for dig at være i røgen.
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg et stort ønske fra dig om, at din far vil stoppe med at ryge igen. Er det mon rigtig forstået?
Det er flot af din far at være stoppet et par måneder med at ryge. Det sker desværre ofte at tidligere rygere ’falder i’ igen, og så begynder de at ryge ’igen’. Herefter forsøger mange rygere – igen – med at prøve at stoppe.
Hvis motivationen er til stede, så må man op på ’hesten’ igen. Det kan være svært, og det er jo kun din far – selv – der kan gøre det. Men det kan være rart, at man “roser” ham, når han ikke ryger og at han vil stoppe igen. Måske kan du prøve det, når din igen stopper med at ryge. Det kan være, at du synes at han dufter godt, at du ikke bliver dårlig og han er rar at være sammen med. Måske din far ikke selv ved de ting?
Det lyder nemlig for mig som om, at hans rygning påvirker dig. Ved din far det?
Måske kunne du også prøve at skrive et brev til ham eller en besked, hvor du fortæller ham, hvor meget din far betyder for dig. At du ønsker at have ham i dit liv i mange år endnu – på trods af – han vælger at ryge.
I brevet kan du måske også spørge ham, om han vil være bekymret, hvis du begynder at ryge…?
Du skal også være velkommen til at vise ham dette brev, som måske ville være med til at understrege, hvor bekymret du er for hans rygning. Din far kan også få gratis hjælp til ryge stop. Han kan fx få hjælp her: Ryge Stop linien
Er der mon en god voksen, som kan hjælpe dig med at tale med din far? Jeg tænker, at det må være frustrerende for dig (og måske også for din far), hvis du og din far skal have en stor konflikt over det.
Men måske kunne det hjælpe, hvis en anden voksen hjalp dig med at forklare ham, hvor meget det går dig på? En voksen som du har tillid til.
Hvis han vælger ikke at stoppe, må du nok acceptere, at han ryger, men så kan du gå væk fra ham, når han ryger, så du ikke får det dårligt af røgen. Måske kan I aftale, at han ikke ryger på dit værelse eller måske kun ryger udenfor, eller hvad der kan være muligt at aftale.
Hvor er det sejt af dig at skrive til os. Jeg håber du kunne bruge mine råd.
Du har også mulighed for at vende denne bekymring eller andet på vores BørneTelefon på 116 111. Det er også anonymt.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen