Familie

Hej BB, jeg er en pige på 13, og vil gerne vide hvad børns rettiheder er, da jeg har det svært med min familie.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 årTak for dit brev, det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller. Desværre kan jeg ikke bare svare kort og præcist på det, fordi der jo ligger mange love og paragraffer til grund for børns rettigheder. Men helt kort fortalt, så har børn og unge under 18 år ret til at få hjælp fra kommunen, hvis ikke deres forældre er i stand til at tage sig ordentligt af dem.
Der kan være rigtig mange forskellige årsager til, at forældre har svært ved at tage sig af deres børn. Hvilken hjælp kommunen vil tilbyde børnene skal afhænge af, hvad de mener, vil være det bedste for børnene...
Nu ved jeg jo ikke, hvad det er, som er svært i din familie, men jeg tænker, det nok ville være en god ide for dig at få lidt mere direkte rådgivning... Hvis ikke du kender en person, som du har tillid til gerne vil hjælpe dig, så vil jeg foreslå dig, at du ringer til BørneTelefonen på 116 111, det er gratis og du er helt anonym, medmindre du selv vælger at fortælle, hvem du er. Du kan også logge på BørneChatten her på hjemmesiden og skrive med en rådgiver i stedet, hvis du foretrækker det...
Hvis det er sådan, at du og rådgiveren finder ud af, at du har brug for noget hjælp og støtte til at få forklaret kommunen om, hvordan du har det derhjemme. Så kan du få en bisidder fra Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med at tage kontakt til kommunen og som kan fortælle dig om dine rettigheder og støtte dig i, at dine rettigheder bliver overholdt og respekteret.
(Du kan læse mere om bisidder ordningen her >> eller du kan bede rådgiveren om at fortælle dig lidt mere om den...)
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.