Brev
få tidligt barn
hej
min veninde blivet drillet med at hendes søster har fået en barn tidligt. jeg ved ikk helt hvad jeg skal gøre . Hvilke konsekvenser for det for hendes søster deres børn, at de vælger at få børn tidligt? Håber i kan hjælpe mig 🙂
Hilsen Miig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Tak for dit brev. Det er ikke i orden, at din veninde bliver drillet med, at hendes søster har fået barn tidligt. Det kan jeg godt forstå, at du undrer dig over.
Det behøver ikke kun at være alderen, der betyder noget for, om man kan klare et barn. Det kommer også an på, hvor moden man er, hvor meget f.eks. familien kan støtte og hjælpe, og hvordan livet ellers ser ud. Men generelt så er det en risikofaktor for et barn, hvis det er født af meget unge forældre- det kan man se, hvis man kigger i statistikkerne...
Men det er svært at sige noget fast om konsekvenserne, fordi det jo er så forskelligt, fra person til person.
Men hvis man er en en meget ung mor, er der heldigvis hjælp at få, f.eks. fra Mødrehjælpen. Her snakker man med de unge mødre om, hvordan det går, og mødrene har mulighed for at snakke med hinanden og støtte hinanden. Hvis du vil vide mere om Mødrehjælpen, kan du kigge på deres hjemmeside
www.moedrehjaelpen.dk
Her kan du også læse om nogle af de mest almindelige problemer unge mødre kan have.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.