Et par spørgsmål… Er jeg lesbisk?

Hej BørneBrevkassen.

Jeg har lige et par spørgsmål…

1. spørgsmål: Det er bare fordi jeg har haft nogle problemer, og jeg har været ret ked af det… og dengang jeg var ked af det, overvejede jeg at begå selvmord. Det gør jeg ikke mere, men syntes i jeg skal fortælle til nogen, at jeg har haft selvmord i tankerne, eller skal jeg bare prøve at glemme det? Jeg overvejer det slet ikke mere, men syntes i?

2. spørgsmål: Det er lidt pinligt, men jeg har udflåd, og nogle gange sætter hårene “dernede” sig fast i mit udflåd, så det gør mega ondt at bevæge mit underliv fordi mine håb sidder fast i mit udflåd. Hvad skal jeg gøre?

3. spørgsmål: Er jeg lesbisk? Jeg er bange for at jeg er forelsket i min bedste veninde!:( Jeg savner hende hele tiden, skriver hele tiden jeg elsker hende over sms, og siger det også face to face. Jeg vil hele tiden kysse hende, og i starten var det bare for sjov, men nu er det blevet seriøst, og det vil jeg bare ikke.

Håber virkelig du/i kan svare på mine spørgsmål, for det fylder virkelig i min vejrdag!

Knus.

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er rigtigt flot af dig, når du ikke er ældre, at du har fundet ud af at få skrevet til os og fået dit brev så godt delt op. Jeg skal prøve at dele mine svar lige så godt op, og håber du kan bruge nogle af mine råd til dig.

Jeg er glad for, du har fået så meget styr på dine problemer, at du ikke mere tænker på selvmord. Jeg spekulerer alligevel på, om du det kunne være en mulighed for dig at tale med en voksen om det. Var det noget, du kunne tale med dine forældre om? Måske spekulerer du på, hvordan de vil reagere? Jeg tænker, de måske vil blive bekymrede, men jeg kender dem ikke, så jeg kan ikke vide det. Kunne det alligevel være en mulighed, at I sammen kunne lægge en slags plan for, hvordan de kunne hjælpe dig, hvis du en gang i fremtiden skulle møde meget svære problemer?

Hvis du ikke tænker, det er noget du kan tale med dine forældre om, kunne du så komme i tanke om en anden voksen, du har det godt med og kunne betro dig til? Det kunne også være en mulighed for dig at tale med skolens sundhedsplejerske om, hvordan du havde det. Hvad tænker du om det?

Det udflåd, du beskriver, lyder almindeligt, selv om det du beskriver selvfølgelig ikke føles rart. Jeg kan godt forstå dig, når du ikke bryder dig om, at det klistrer sammen dernede. Jeg ved ikke, om du har fået din menstruation endnu, men din krop er muligvis ved, at begynde en lille smule på at ændres. Når kroppen sådan ændres, oplever mange, at de får udflåd i perioder. En mulighed for dig, er at bruge trusseindlæg, så du ikke oplever, det klistrer i dine underbukser. Måske kan du tale med din mor om det og fortælle hende, hvordan du føler det? Hvis du tænker, det kunne være svært eller pinligt at fortælle, kunne du så skrive det til hende? Kunne det være en mulighed for dig?

Jeg kan ikke give dig et endeligt svar på dit sidste spørgsmål, men jeg tænker, du stadig er meget ung til at have en endelig seksuel orientering. Der er rigtig mange børn, der oplever forskellige former for tiltrækning til deres eget og modsatte køn igennem deres teenage år. Din seksuelle retning kan ændres flere gange, inden du bliver voksen. Jeg ved ikke, om du kender den hjemmeside, der hedder

www.sexlinien.dk?

Derinde sidder nogle voksne og rådgiver børn og unge om stort set alle emner indenfor sex. Derinde har de har også en brevkasse, hvor kan læse masser svar på spørgsmål om seksuelle retninger. Var det noget for dig at læse nogle af de svar, eller måske selv skrive dertil?

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil vende dine spørgsmål med en af rådgiverne.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.