Brev
er min lære pædofil?
Hej børnetelefonen.
jeg skriver angående min lære som jeg frygter er pædofil. det hele startede med at han hele tiden, rører pigerne fra min klasse på skulderende. det er der jo sikkert ikke noget galt i. så var der engang hvor vi var til overnatning på skolen. mig og nogle piger løb rundt på skolen, og stødte ind i ham. vi løb ovenpå på et toilet, hvor han så løb efter os.
vi låste døren, og kunne høre han gik udenfor døren. han bankede på døren, og begyndte at fortælle en historie om “den store stygge ulv”. da han nåede til at ulven braste ind, låste han døren til toilettet op, og blokerede døren. Vi skubbede ham til siden og løb nedenunder igen.
det samme skete for et par dage siden. mange af pigerne frygter ham, og kan virkelig godt forstå dem. man frygter bare at være alene med ham, for man ved aldrig hvad han kan finde på. han har engang taget mig på røven, for sjov, men jeg brød mig bestemt ikke om det. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide om han evt kunne være pædofil?
mvh M.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.
Jeg kan godt forstå, hvorfor du tænker lidt over din lærers opførsel. Jeg kan hverken sige, om han er eller ikke er pædofil, men jeg kan høre på det, du fortæller, at han overskrider jeres grænser, og det er ikke okay.
Som lærer har man et arbejde, hvor der er en meget fin balance mellem at være den voksne og underviseren, men samtidig kan man komme tæt på eleverne, og nogle elever bruger deres lærer som en fortrolig voksen.
Som du siger, er der ikke nødvendigvis noget galt i, at en lærer rører sine elever på skulderen, men der er noget galt i det, hvis eleverne ikke bryder sig om det. Og det er på ingen måde i orden, at en lærer tager en af sine elever på røven! Lige meget om det er for sjov eller ej, det må en lærer bare ikke gøre. Det kan være, at han ikke selv lægger mærke til, at han faktisk overskrider jeres grænser, men vil sætte stor pris på at få det at vide?
Jeg tænker, at det er vigtigt, at I får sagt fra overfor denne lærer, og han får at vide, hvordan hans opførsel påvirker jer. Skolen skal være et rart sted at være, og man skal ikke gå og bekymre sig om at være alene med en lærer...
Når man går med sådan nogle tanker, er det en god idé at holde sig til, hvordan man selv har det. Så I elever fortæller, hvordan det opleves for jer, og hvordan I godt kunne tænke jer at det skal være. Det kan virke meget voldsomt for en lærer at blive anklaget for pædofili, og derfor kan det være rigtig godt at holde sig til, hvordan man selv oplever det og har det, i modsætning til at begynde at gætte på, om han er pædofil eller ej.
Jeg tænker, om I har fortalt ham, at I ikke bryder jer om, når han for eksempel rører jer på skulderen? Eller om I på et senere tidspunkt fik fortalt ham, at I ikke syntes det var sjovt, at han fulgte efter jer og spærrede jer vejen? Måske kan det være rigtig svært for jer at sige til ham..? Men så er det vigtigt, at I får hjælp til det fra andre voksne.
Har I mon talt med jeres forældre om, hvordan I har det med den lærer? Måske kunne en eller flere af jer tale med jeres forældre om det og sammen finde ud af, hvordan I gerne vil have det sagt til ham? Om det skal være jeres forældre alene, eller om I som elever også skal være der, kan I måske tale sammen om.
Det er altid vigtigt at holde fast på sine egne grænser og dermed gøre andre opmærksomme på det, når de overskrider dem. Det kan både være ens venner eller forældre, men det kan også som i dit tilfælde være en lærer. Og med alle tilfælde gælder det, at man altid har sin fulde ret til at sige fra, så længe man gør det på en ordentlig måde, så den anden forstår, hvad det var, han eller hun gjorde galt.
Jeg håber, det kan hjælpe jer lidt videre.
Mange hilsner fra
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.