Er jeg sindsyg?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige

Tusind tak for dit brev. Det er både rigtig godt og modigt af dig at række ud efter hjælp og skrive ind til os.

Først og fremmest vil jeg fortælle dig, at ja det er helt normalt at tænke meget på sex, når man er 14 år gammel. Der sker rigtig meget i kroppen, både for piger og drenge, når man bliver teenager og går i puberteten. Det er også helt normalt at have tanker om sex, som man faktisk selv synes, kan virke grænseoverskridende.

Du skriver, at du nogle gange tænker på at have sex med familiemedlemmer, eller nogen du hader. Jeg kan godt forstå, at du kan blive helt forskrækket over dine egne tanker. Det kan virke overvældende at tænke på ting, som man jo ved er forkert, eller noget man ikke har lyst til at gøre i virkeligheden.

Det er rigtig godt, at du mærker efter, og at du ved med dig selv, at det ikke er noget, du har lyst til i virkeligheden, og at du faktisk ikke er klar til at have sex endnu. Måske du er begyndt at onanere? Det er helt naturligt at begynde at eksperimentere med sin seksualitet, og mærke efter, hvad man godt kan lide. Det kan måske også være med til at dæmpe lidt for dine sextanker i hverdagen.

Kender du PrivatSnak? De tilbyder gratis og anonym rådgivning til dig der er ml 10-15 år om kroppen, pubertet, følelser, forelskelse, kærester, sex og prævention. Måske du kunne få noget ud af at kigge lidt rundt på deres hjemmeside og eventuelt høre mere om sex og seksualitet. Du kan finde dem her.

Du skriver, at du nogle gange får en følelse af uvirkelighed. Du skriver også, at du har forsøgt at fortælle både venner og familie om det, men at de ikke rigtig forstår det. Som sagt så sker der rigtig meget i kroppen, når man bliver teenager og kommer i puberteten. Derfor kan hjernen faktisk også spille en et puds. Det kan være rigtig ubehageligt at opleve.

Hjernen har gang i så mange ting og sådan en stor udvikling, at den er på overarbejde, og man kan derfor opleve følelser og adfærd, som kan være umulige selv at styre. Hvis det er noget, der gentager sig, så vil jeg foreslå dig at opsøge din læge. Han/hun vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvad der sker, når du oplever disse “drømme”. Dine forældre vil kunne hjælpe dig med at få en tid hos lægen, og ellers kan du finde lægens nummer på dit gule sygesikringsbevis.

Du er altid velkommen til at skrive ind til os igen, og hvis du har brug for at tale med en voksen, så kan du ringe til os på BørneTelefonen 116111.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.