er jeg kriminel?!

Hej BB 🙂

For et månede siden ca. var min kæreste hos mig. (Vi bor langt far hinanden) ogaå sammen med ham og 2 veninder og deres kærester gik vi hen på skolen for at vise min kæreste den.

Det ene par havde været på skolen dagen før. Så vi gik ind i skolen igennem en klasse.

Da vi gik ned af gangen begyndte tyverialarmen at gå i gang!

Vi løb ud og alle var i chok!

Vi gjorde det 2 gange mere fordi vu synes det var spændende men tredje gang blev vi fanget af en politi mand som fik vores nummer også sagde han at hvis ikke der var noget sket så blev alt glemt men hvis han så noget mærkeligt så ville han ringe til os..

Han har selfølge ikke ringet men er bare bange for at

1 om det er skrevet ned et sted selvom han sagde at vi så bare skulle glemme det

Også er jeg en pige som har det meget dårligt over at gøre dumme ting og vil gerne side undskyld…
Men hvem er det lige jeg skal soge undskyld til?

Det ville jo ikke give mening at ringe til politiet og bare sige undskyld også de ikke ved hvad man snakker om…

Og tit tænker jeg tilbage og bliver ked af det jeg gjorde og bliver bange…

Hilsen mig på 12 år

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år Tak for dit brev, jeg er glad for at du skriver herind og deler dine tanker med os. Det er meget normalt, at man har dårlig samvittighed, når man er kommet til at gøre noget, som man godt ved ikke var så smart. Jeg tænker, at det også er derfor at du har det skidt nu og gerne vil sige undskyld? Du skriver, at når du tænker tilbage på episoden på skolen, bliver du ked af det og bliver bange. Jeg tænker på, hvad det mon er du bliver bange for? Er det mon fordi du er bange for at politiet skal komme, og at du kan blive straffet for noget? Eller er det måske en anden grund? I Danmark er det sådan, at hvis man er under 15 år, så kan man ikke blive straffet, selvom man har gjort noget ulovligt. Når man er under 15 år, så er det i stedet kommunen der bliver orienteret og kommunen, som skal vurdere om man har brug for hjælp til ikke at lave noget ulovligt igen. Jeg er ikke sikker på, om I har lavet noget ulovligt ved at være inde på skolen. Jeg tænker, at det kommer an på hvordan I er kommet derind. Når politimanden siger, at I bare skal glemme det, hvis han ikke ser noget mistænkeligt bagefter, tænker jeg, at du ikke har grund til at være bekymret. Du skriver, at det ca. er en måned siden at det skete. Når du og dine forældre ikke har hørt noget fra politimanden nu, så betyder det, at han ikke så noget mistænkeligt bagefter og at du ikke behøver at være bekymret. Normalt er det altid en rigtig god idé at sige undskyld, men som du skriver, så vil politiet nok ikke vide, hvad du taler om, hvis du ringer og siger undskyld. Det som jeg tænker der er vigtigt, er at du husker den følelse som du har lige nu af dårlig samvittighed. Den følelse skal du tænke på næste gang, hvor du står i en situation, og skal til at gøre noget, som måske ikke er så smart eller ikke er helt lovligt. På den måde får du måske tænkt dig om en ekstra gang, inden at du kommer til at lave noget som du får det rigtig dårligt over bagefter. Jeg tænker på, om du mon har talt med dine venner, som du var ovre på skolen med den dag, om det der skete? Når man går og tænker rigtig meget på noget, kan det nemlig være en rigtig god idé at fortælle det til nogen, så man ikke skal gå alene med alle sine tanker. Måske har de tænkt nogle af de samme tanker som dig? Og måske kan I huske hinanden på de tanker, næste gang I står i en lignende situation? Hvis du bliver ved med at være ked af det eller bange over situationen, tænker jeg at det også er en rigtig god idé at tale med dine forældre om det. Det er nemlig ikke meningen, at du skal gå og være ked af det eller bange i lang tid, og så er det vigtigt, at der er nogle voksne som ved, hvordan du har det. Du er også altid velkommen til at kontakte os på BørneChatten eller BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at til at tale mere om det eller om noget andet. Kærligste hilsner BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.