Brev
Er jeg en ond person?
I dag skulle jeg passe min lillebror.
Dette var ikke første gang jeg havde passet ham. Min lillebror er meget forkælet og hører ikke efter, hvad man siger. I dag blev han ved med at slå mig og løbe væk. Hver gang han slog mig, holdt jeg det inde, og lod ham gøre det. Hver gang han løb væk, løb jeg efter ham.
Dette var tredje gang jeg havde slæbt ham hele veje hjem, og han satte sig ned på græsset og nægtede at gå ind i huset, og det var der, jeg mistede det. Had strømmede igennem mig, og jeg havde en trang, der sagde, at det ville være så let, bare at lægge pres på hans hals, og det hele ville være slut, men jeg gjorde det ikke.
Det er ikke første gang, jeg har haft disse tanker. Da jeg gik i 8. klasse, syntes nogle drenge, men især en dreng, at det ville være sjovt at spytte og putte kridt ned i min drikkeflaske. Hvis nogle piger, der hørte om det, ikke havde fortalt mig det, ville jeg havde drukket af den. Jeg har en frygt for spyt og kan ikke håndtere det på nogle måde.
Pigerne fortalte mig dermed også, hvem der spyttede i min flaske, og da tanker om at drikke en anden persons spyt kom frem, fik jeg brækfornemmelser. Den samme had kom strømmende, og jeg tænke på flere forskellige måder at dræbe ham på. Kvælning, tæve ham ihjel, stik ham ned, sætte ild til ham osv.
Den eneste grund til, at jeg ikke handler på disse fantasier, er fordi jeg gider ikke at ødelægge min egen fremtid.
Jeg bliver nemt stresset, og er eftertiden blevet ekstremt paranoid. Jeg ved ikke om disse voldsomme scenarier, der kører i mit hoved, er normale, eller om der er noget glat med mig.
Er jeg en ond person?
Non-Binary, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Du er ikke en ond person. Alle mennesker kan blive ramt af ‘onde tanker’, hvis de bliver pressede nok. De onde tanker kan føles skamfulde – men ingen tanker er ‘forkerte’: For de er jo bare tanker, som man ikke kan bestemme over!
De onde tanker dukker op af sig selv – og de forsvinder oftest lige så hurtigt, som de kom. Når man ikke handler på tankerne – og det gør du jo ikke – så er tankerne helt ufarlige.
Man kan tro, at ingen andre bliver ramt af den slags tanker: Men det gør de! De fleste gemmer bare tankerne væk, og fortæller ikke nogen om dem – fordi de føles så ‘forkerte’. Man kan godt komme til at føle sig alene med sine ‘onde tanker’.
Du fortæller, at du tilmed har haft ‘onde tanker’ om din lillebror. Måske føles det ekstra slemt  – for han er jo mindre end dig, og du var sat til at passe på ham? Når der er tale om mindre søskende, så er det godt at huske på, at de som regel ikke er irriterende ‘for at drille’ – eller er ‘uopdragne’. Selv om det godt kan føles sådan.
Jeg får fornemmelsen af, at du er et meget ærligt menneske, der tør tænke over de tanker, der rammer dig  – selvom de nogle gange føles ubehagelige. Måske kan du bruge din ærlighed til at bede din mor eller far om hjælp: Du kan spørge dem om, hvad de gør, når de mister tålmodigheden med lillebror. Voksne har som regel nogle tips og ideer til, hvad man kan gøre, når mindre søskende kommer til at teste ens tålmodighed.
Til sidst vil jeg sige, at jeg virkeligt godt kan forstå din reaktion, dengang en dreng spyttede i din drikkedunk. Det er virkeligt ikke i orden – og selvfølgelig bliver du ramt af ‘onde tanker’, når du bliver behandlet på den måde. Jeg håber, at du fik fortalt læreren om episoden! Det er vigtigt at drengen bliver stoppet og forstår, at han aldrig skal gøre den slags igen!
Kærlig hilsen BørneTelefonen