Er jeg en ond person?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Du er ikke en ond person. Alle mennesker kan blive ramt af ‘onde tanker’, hvis de bliver pressede nok. De onde tanker kan føles skamfulde – men ingen tanker er ‘forkerte’: For de er jo bare tanker, som man ikke kan bestemme over!

De onde tanker dukker op af sig selv – og de forsvinder oftest lige så hurtigt, som de kom. Når man ikke handler på tankerne – og det gør du jo ikke – så er tankerne helt ufarlige.

Man kan tro, at ingen andre bliver ramt af den slags tanker: Men det gør de! De fleste gemmer bare tankerne væk, og fortæller ikke nogen om dem – fordi de føles så ‘forkerte’. Man kan godt komme til at føle sig alene med sine ‘onde tanker’.

Du fortæller, at du tilmed har haft ‘onde tanker’ om din lillebror. Måske føles det ekstra slemt  – for han er jo mindre end dig, og du var sat til at passe på ham? Når der er tale om mindre søskende, så er det godt at huske på, at de som regel ikke er irriterende ‘for at drille’ – eller er ‘uopdragne’. Selv om det godt kan føles sådan.

Jeg får fornemmelsen af, at du er et meget ærligt menneske, der tør tænke over de tanker, der rammer dig  – selvom de nogle gange føles ubehagelige. Måske kan du bruge din ærlighed til at bede din mor eller far om hjælp: Du kan spørge dem om, hvad de gør, når de mister tålmodigheden med lillebror. Voksne har som regel nogle tips og ideer til, hvad man kan gøre, når mindre søskende kommer til at teste ens tålmodighed.

Til sidst vil jeg sige, at jeg virkeligt godt kan forstå din reaktion, dengang en dreng spyttede i din drikkedunk. Det er virkeligt ikke i orden – og selvfølgelig bliver du ramt af ‘onde tanker’, når du bliver behandlet på den måde. Jeg håber, at du fik fortalt læreren om episoden! Det er vigtigt at drengen bliver stoppet og forstår, at han aldrig skal gøre den slags igen!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.