Er jeg blevet paranoid?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14 år,
Tak for dit brev. Jeg kan godt læse, at du har fantasi og lige nu har lidt svært ved at vide, hvad der er hvad.
Det er ikke dårligt at have fantasi og drømme sig væk for en tid, og du har ret i, at magi kan være en tro for dig som al mulig andet tro. Men som med alle tanker kan det blive svært at leve sit liv, i hvert fald hvis fantasien tager magten fra éns tanker. (Med det mener jeg, at det er fantasien, der styrer én i stedet for din sunde fornuft så det bliver et problem for dig. Fx fordi det gør dig bange.)
Det er en rigtig svær balance og ikke altid nemt at finde den selv, hvis man er røget for meget over i fantasiens verden. Jeg ved godt, du skriver, du ikke vil snakke med nogen om det, fordi du er bekymret for, hvordan folk vil reagere. Jeg tror bare, det vil være godt for dig at snakke med nogen om, hvad for fantasier du har. Det lyder som om, tankerne efterhånden fylder ret meget, og jeg kunne være bekymret for, om ikke det vil blive meget tungt for dig at skulle tumle med det her alene...
Det er helt naturligt at have fantasier om aftenen inden man skal sove. Det er fantasier og følelser, som du deler med mange, om morgenen er alt væk, og man kan grine lidt af sig selv. Det er svært for mig at sige, om dine fantasier har taget magten fra dig... Men da du har valgt at skrive, så gætter jeg på, at du er mere generet af de her tanker/ fornemmelser end godt er..? Og hvis det fortsætter, så tror jeg, du skal tage det alvorligt og ikke bare gå og holde det for dig selv...
Hvis jeg har ret i det, så tænker jeg, at det er vigtigt, du får brudt din tankegang, og det er jeg ikke sikker på, du selv kan gøre? Jeg ved godt, at du ikke ønsker en psykolog, som du skriver. Måske kunne du starte med at snakke med dine forældre om, hvordan du har det? Det ved jeg godt kan være svært at få taget hul på. Du kunne snakke ud fra dit brev til os, som beskriver flot, hvordan du har det, og hvad du interesserer dig for. Du kunne måske også være rart for dig at fortælle om den magiske verden til dine forældre og spændende for dem at høre, hvad du går op i?
Jeg håber, du kan finde lidt mere mod og få taget hul på en snak med dine forældre. Hvis det hele er for svært, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke. De kan også spørge lidt mere ind til dig og din magiske verden, og få en snak om den.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.