er det underligt

Er jeg u-normal eller er det normalt at ville kramme sin lære.

Jeg savner tit det at gå i 1-2-3-4 klasse da det ikke var underligt at kramme sin lære.

Jeg har på fornemmelsen at det er fordi jeg aldrig har mødt min far og da begge lærer jeg ville kramme er mænd, de begge er også lidt muskuløse de er 23 og 31

Det ville bare se underligt ud vis jeg gik hen og krammede mine lære nu når jeg går i 7 klasse. Men jeg har virkelig brug for det, jeg begynder nemlig at være lidt nedtrykt fordi jeg gerne vil kramme dem men synes det er pinligt… er der noget galt med mig?

Tak på forhånd

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige i 7. klasse

Tak for dit brev. Det er godt, du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du har brug for et kram.

Jeg forstår godt dine tanker omkring at kramme lærere i 7. klasse, men hvorfor mon det er sådan? For det er da rigtig dejligt, du er så glad for dine lærere, at du har lyst til at give dem et kram, og jeg tænker, som lærer at det må være rart, at eleverne er glade og har lyst til at vise det...

Det er meget forskelligt, hvor tæt man kan lide, at andre kommer på en. Nogle synes, det er meget grænseoverskridende at blive krammet af nogle, man ikke er i familie eller venner med, andre ser det som helt naturligt at kramme folk, man ikke er tæt på - ligesom at give hånd. Jeg tænker, det er vigtigt, at man respekterer de forskellige grænser, vi hver især har for hvor tæt på, man vil have at andre kommer på en.

Du spørger, om der er noget galt med dig. Det synes jeg bestemt ikke, at der er. Måske har du lige nu bare rigtig meget brug for at få et kram hist og pist, og det er super flot, at du kan sætte ord på det.

Du skriver, du aldrig har mødt din far. Måske har du en masse spørgsmål lige nu omkring din far, som du kunne snakke med din mor om. Det er helt naturligt, når man bliver ældre og ikke har kontakt til sine biologiske forældre, at der så opstår en masse spørgsmål, som kan være rigtig rart at få lov at stille. Det er ikke sikkert, din mor kan svare, men det at snakke om det kan tit være en stor hjælp.

Jeg håber, du kan finde mod til at få snakket med din mor eller en anden i din familie, som du har tillid til, og som kender eller har kendt din far. Du kan altid ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.