Brev
Er det børneporno?
Hej Børnetelefonen,
Dengang da jeg var lidt yngre, fandt jeg ud af, hvad manga(Japaneske tegneserier) var, og blev hurtigt besat af den verden og alt hvad den indeholdte. Samtidigt var jeg også lige kommet i puberteten, så jeg var ret fokuseret på alt seksuelt. Det ledte så til, at jeg fandt noget som hedder Lolicon, hvilket jo er porno der involverer fiktive børn og voksne.
Jeg ved ikke hvorfor, men jeg lavede aldrig den forbindelse, at det skulle forestille børn på tegningerne. Men alligevel er manga jo ikke en realistisk stil, så jeg tager det ikke alt for hårdt.
Så det onanerede jeg desværre lidt til fordi det hele var tegnet så erotisk i mine øjne. Hvad jeg først fandt ud af da jeg var blevet meget ældre, var, at det er ulovligt i flere lande, da det bliver mange steder kategoriseret som børneporno. Først der kunne jeg egentlig godt se, at det skulle forestille børn på tegningerne.
Jeg mistede med det samme alt lysten til at kigge på sådanne tegninger, og jeg blev deprimeret fordi det eneste jeg gik og tænkte var, at jeg havde onaneret til børneporno. Så lavede jeg lidt research og jeg spurgte ind til nogle forskellige ting ved brevkasser osv, og ifølge andre, så er det vidst kun kategoriseret som børneporno angående tegninger, hvis det tydeligt og konkret er et rigtigt barn man kan se, som er blevet tegnet. Altså skal det vidst nok være nogen fra virkeligheden, og selv da, er det en gråzone.
Teknisk set er sådan noget som lolicon jo generelt fantasi-baseret, fordi det er manga porno generelt. Så jeg er ret sikker på, at der ikke har været nogle virkelige børn involveret på nogle måder, og desuden ville det ikke være klart. Men jeg er så usikker, og jeg kan ikke tilgive mig selv for, at have opsøgt sådan noget, selvom jeg ganske vidst var fra 13-16 og ikke så gammel.
Jeg er plaget af tanken om, at der har været virkelige børn involveret, hvilket vil sige at jeg har gjort noget strengt ulovligt, specielt ved at opsøge det flere gange. Men jeg er også sikker på, at det bare er tegninger uden at der er rigtige børn involveret fordi det virker så usandsynligt i den verden.
Jeg væmmes ved hvad jeg har gjort, og jeg er meget bange og aner ikke hvad jeg skal gøre. Jeg tænder slet ikke på sådan noget generelt og jeg har aldrig set virkelige børn som noget seksuelt godt, altså er jeg 100% sikker på, at jeg ikke er pædofil. Men jeg ved ikke hvad jeg skal tænke længere og jeg har brug for råd.
Tak på forhånd.
18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18-årige
Tak for dit brev. Det er godt gået, at du har været i stand til at sætte ord på denne problematik. Den kan være tabuiseret for mange.
Jeg tænker, at vi sammen kan snakke lidt om, hvordan du kan håndtere dine tanker og måske endda berolige dig selv.
Først og fremmest, så skriver du, at du på ingen måde tænder på børn seksuelt og aldrig har været interesseret i decideret børneporno. Det tænker jeg må være en lettelse for dig at vide om dig selv. Som jeg kan læse, så er det mere tanken om, at du tidligere skulle have gjort noget ulovligt, som frustrerer dig. Er det rigtig forstået?
Jeg må blankt indrømme, at jeg personligt ikke kender til eller har hørt om Lolicon. Men som du beskriver det, så synes jeg, at det virker som en virtuel tegneserie verden. Men en tegneserieverden kan selvfølgelig godt være pornoficeret på tvetydige måder. Alligevel bør du dog ikke straffe dit yngre jeg:
1. Du har aldrig haft børnepornografiske tanker. Det  er noget du ved.
2. Du har ikke gjort noget forkert. Det er først når et konkret barn er involveret i voksnes seksuelle handlinger, at det er kriminelt og kan blive strafbart.
Jeg for en fornemmelse af, at det mest af alt er din samvittighed som trykker på dig. Også selvom du godt ved, at du ikke har haft en intention om at gøre noget ulovligt, men blot har været ung og uvidende. Derfor kan du roligt give slip på de tanker, der har fulgt dig et stykke tid.
Uanset hvad Lolicon universet forestiller, så havde du dengang ingen intentioner om at tænde på børn. Derfor er der ingen grund til, at du fortsat straffer dig selv oppe i hovedet.
Man går mange perioder igennem som ung, og man bliver heldigvis klogere med tiden. Hvis du er mere nysgerrig på lovgivningen på området og hvornår noget ift. porno er decideret ulovligt, så kan du læse lidt mere om det på denne side: https://www.psykiatri-regionh.dk/bryd-cirklen/fakta-og-lovgivning/Sider/Saadan-lyder-loven.aspx.
De har i øvrigt også en rådgivnings funktion, som du både kan skrive og ringe til, hvis du har yderligere spørgsmål.
Hvis du har yderligere spørgsmål, så er du altid velkommen til at henvende dig til os igen.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen