Brev
Er der noget galt med mig
Hej børnetelefon.
Jeg er en pige på 16 der lige er startet i 1.g og for tiden rammes jeg et par gange om ugen af hvad der føles som en kortvarig depression. Jeg tror alle får den der følelse af en gang i mellem at føle en hel masse de ikke rigtigt kan fortælle eller få afløb for. Det rammer mig stort set altid når jeg er alene og oftest om aftenen. I perioder oftere end andre og jeg er lige inde i en af de perioder lige nu.
På overfladen er der ikke noget galt i mit liv lige nu. Jeg har en masse gode venner, men føler mig enormt usikker og har ikke rigtig mod til at snakke med folk om det. I andre perioder har ting som at blive holdt udenfor, sygdom i familien og ulykkelig forelskelse været skyld i den form for bølge af triste tanker.
Jeg har taklet dem ved at skrive ned på papir eller telefon hvordan jeg føler, og så som regel slette eller smide ud nogle dage efter. Nogen gange har jeg kunnet snakke med en veninde om det, men det kommer meget an på situationen, og jeg har som regel altid underdrevet mine følelser.
Jeg har haft lyst til at gå til psykolog men ved ikke om mit problem er stor nok, eller om jeg overhovedet har et problem, og i så fald hvad det er. Jeg ville heller aldrig kunne spørge mine forældre så det er lidt udelukket.
Tanken om jeg har kunnet have mani, stress eller lignende har strejfet mig, men føler ikke rigtigt der er noget der passer helt på mig og er sikkert bare en helt normal teenager.
Mine tætteste venner har rimelig travlt med en masse nyt for tiden ligesom jeg. Jeg kan ikke overskue hvad jeg skal gøre.
Håber i kan hjælpe mig med at fortælle om der er noget galt med mig eller om jeg bare skal tage en slapper i denne tid hvor alle har behov for at beskylde en diagnose for deres problemer.
På forhånd tak
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år,
Tak for, at du har fundet tid til at skrive dine tanker ned til os. Som du selv skriver, så kan det være enormt svært at få afløb for de tanker og følelser man nu måtte have. Alligevel har du formået, at få skrevet dem så fint ned og sendt til til os. Det er ret godt gået. For nogle kan det føles som en lettelse, at man fortæller nogle andre (herunder os), omkring hvad der kan foregå i ens hoved. Har du tænkt over, om det var en lettelse for dig at komme af med?
Du beskriver, at du i perioder kan blive ramt af depressive følelser og følelser, som for dig kan være svært at sætte ord på overfor andre. Måske endda svært at finde årsag til. Har jeg ret? Rigtig mange unge mennesker (og voksne for den sags skyld), oplever perioder, hvor humøret kan svinge og tilværelsen kan blive mere svær. Som du selv nævner, så er det helt normalt som teenager at man kan oplever netop hvad du beskriver. Du er også lige startet på gymnasiet, hvor der sker en hulens masse ting. Nye mennesker, nye lærere, måske endda flere lektier og mere pres?
Derfor tænker jeg ikke, at du på nuværende tidspunkt bør være bekymret for reelle psykiske sygdomme. Din krop og hoved reagerer helt forståeligt på, at der sker meget omkring dig og at du samtidig er under stor udvikling.
Men, selvom det er normalt med disse perioder, så er det stadig ikke rart at være i. Derfor tænker jeg, at vi sammen skal se på nogle af de muligheder du har for at få afløb for det. Er du klar på det?
Jeg kan ikke lade være med at bide mærke i, at du skriver, at du har en masse gode venner. Hvor må det være skønt for dig! Venner kan bruges til rigtig mange ting, både til at have det sjovt, men også til at snakke mere seriøst med når man ikke har det godt. Du skriver, at dine venner har travlt for tiden. Men, har alle ikke det, når man lige er startet i 1.g?
Jeg bliver fristet til at spørge, om du kunne finde på at afvise én af dine veninder, hvis hun kom og spurgte dig om hjælp/et råd….? Derfor tænker jeg heller ikke, at du kunne hive fat i dine venner, selvom de ”har meget travlt”.  Med denne tanke i baghovedet, kunne du så måske overveje at hive fat af en af veninderne igen? Måske den samme som du sidst har snakket med (hvis hun var god). Det kan jo være, at hun har oplevet nogle af de samme tanker som dig, da i jo er samme sted i livet. Har du tænk over det?
Du nævner faktisk selv psykolog. Det synes jeg lyder som en virkelig god ide. Ingen problemer er for store eller for små til en psykolog. Så længe det er noget som fylder meget for dig – så er det vel et ”stort nok” problem. Tænker du ikke også det? Du kan eventuelt starte med at undersøge, om din kommune tilbyder gratis psykolog hjælp. Det kan du se på denne side: Gratis Psykolog Måske 1-2 samtaler er nok for dig og så vil det jo passe perfekt. Det kan også være, at der er en studievejleder på dit gymnasium, som kan hjælpe dig? Måske er der også en psykolog tilknyttet gymnasiet?
Hvis ikke din kommune tilbyder hjælp, eller hvis du synes det er for grænseoverskridende at tage fysisk ind til en psykolog, så er der også mulighed for at du kan skrive til dem. Det foregår også på psykiatrifondens hjemmeside, tjek eventuelt siden ud her Få hjælp og det mentale motionscenter Her er der også øvelser du kan lave, så du får mere ro på eller andet, du kunne have brug for.
Hvis disse perioder begynder at stå på i længere tid og du føler dig deprimeret over flere perioder, så kan det også være en mulighed at tage en tur forbi din læge. Din læge vil kunne hjælpe dig med at håndtere dine følelser og henvise dig til de rette mennesker, hvis det faktisk drejer sig om stress og depression.
Trods travlhed, så håber jeg, at du kan finde modet til at hive fat i én/flere af dine veninder og/eller få kontaktet en psykolog via. de link jeg har sendt til dig. Hvis du har brug for mere guide, så er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen