En stemme i mit hoved

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak for dit brev, det var godt, du skrev. Det er godt, at du reagerer på det du oplever, især fordi det er meget ubehageligt for dig. Jeg blev også rigtig glad for at læse, at du kan dele dine tanker omkring stemmen i dit hoved, med din far.

At høre stemmer er mere almindeligt end mange mennesker tror. Jeg kan godt forstå, at du bliver bange, når du oplever det, du beskriver, så det er godt at læse, at din far tager din stemmehøring alvorligt og tror på dig.

Jeg bemærker, at du oplever at der sker flere forskellige ting, altså at du hører hvisken/tanke i dit hoved, at du går i søvne og at du kan sige nogle underlige ting. Du skriver også at det kun lige er begyndt, så jeg tænker lidt, at det måske er det en god ide at gøre som din far foreslår, netop at vente lidt og se om det går væk igen.

Du er 13 år og altså teenager, en tid i livet ,hvor der sker rigtig meget både for krop og sind. Lige præcis i denne tid, er kroppen under en enorm udvikling og barnekroppen begynder at få former, stemmen ændrer sig måske også. Inden i kroppen sker der også en kæmpe udvikling, hjernen arbejder på højtryk og det kan være vældig svært ”at følge med”. Mange teenagere kan opleve denne periode som en hård periode, for man er både barn og på vej til at blive ung. Lige præcis i denne periode med store forandringer, oplever nogle, at der godt kan ske nogle ting, der ikke plejer at ske, for eksempel ligesom at høre stemmer, eller blive bange for mørke og skygger.

I din alder er du i en periode af livet, hvor meget ændrer sig hele tiden, og man er et sted i livet hvor man ikke er helt barn mere, men heller ikke voksen. Det kan være med til at skabe en del usikkerhed om det er det rigtige man får sagt og gjort, om tøjet man har på er ok - der er rigtig mange spørgsmål i spil, og det kan være svært at navigere 100% korrekt hele tiden. Mon du kan genkende noget af det?

Hvad stemmerne i dit hoved betyder, og om det er noget alvorligt, kan jeg desværre ikke afklare, ud fra det, du skriver, men jeg tænker at du måske kan give det lidt tid og se det an. Hvis du synes, det bliver ved, så tænker jeg at det vil være godt at prøve at finde frem til, hvad det kan handle om, og når du skal til det, så er det en god ide at du kan sidde over for en person, som kan lytte til det, du fortæller. Derfor vil jeg anbefale dig at søge læge til den tid.

Det er også en mulighed, at du kan kontakte skolepsykologen på din skole. Du har lov til selv at ringe til din skolepsykolog, og fortælle om det, du oplever. Det er netop skolepsykologens opgave at hjælpe dig i sådan en situation. Du kan finde et telefonnummer på skolepsykologen på din skoles hjemmeside.

Jeg håber, dette svar gav mening, og at du kan bruge det? Du er selvfølgelig også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen eller chatte med os på 116 111 – det er anonymt og gratis.

De kærligste hilsner

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.