Eksamen

Hej jeg er en dreng på femten år.

Jeg skal til eksamen dansk mundtlig på mandag og jeg er skide nervøs. Min lærer har sagt til mig at hun forventer meget godt fra min side, men jeg føler mig ærligt fortabt angående min forberedelse. Jeg har selvfølgelig forberedt mig grundigt, ifølge mig, men jeg synes stadig ikke det er godt nok. Hvordan fanden får jeg mig til, at føle mig klar og parat til eksamen på mandag.

Hilsen en stresset dreng

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige dreng

Måske har du nu allerede været til din eksamen, som du er nervøs for. Men så kan det være, at du kan bruge mine råd til din næste eksamen.

Når du har forberedt dig grundigt og din lærer fortæller dig, at hun forventer meget godt af dig, så tænker jeg, at hun kender dit niveau godt og ved, hvad du kan. Men det kan godt give præstationsangst, når ens lærer siger sådan til en. Måske er det også sådan for dig?
Jeg tænker hun har ment det som en opmuntring til dig?

Det er naturligt at være nervøs, når man skal præstere. Det er kroppen der reagerer på et ydre krav. Kroppen skelner ikke mellem om der er “fare på færde” eller om det er en “ufarlig” situation, som at sidde ved en eksamen og formidle det, man har lært i skolen.

“Ufarlig” skriver jeg gåseøjne, fordi det netop kan føles lidt eller meget skræmmende at sidde foran sin lærer og en censor og skulle præstere. Det tror jeg de fleste elever oplever til en eksamen. Men der er ikke den fare på færde, som kroppen reagerer med, altså som i den fare, der ville være, hvis man stod foran en tiger fx. Kan du følge mig?

Samtidig kan ens tanker omkring det, der skal foregå, gøre at man bliver lidt mere nervøs, og så tænker man lidt mere og bliver lidt mere nervøs. Når du opdager det sker, kan du stoppe det ved at gennemskue, at din krop og tanker “spiller dig et puds”.

Måske kan det hjælpe dig at vide, at det er din krop og dine tanker, der sætter gang i nervøsitet? Du kan så berolige din krop og dine tanker med nogle få enkle metoder

1. Træk vejret dybt ned i maven og giv dig selv lidt tid til at falde til ro. Gentag det hver gang du mærker kroppen er nervøs.
2. Fortæl dig selv, hvad der sker omkring dig. Fx jeg sidder her ved et bord, overfor sidder min lærer, hun stoler på mig og er sød. Jeg er til eksamen, og det er helt ufarligt.
3. Tænke: Al den viden jeg har og alt det, jeg har lært gennem året, er lagret i min hukommelse. Det kommer frem, når jeg husker at trække vejret helt ned i maven.

Du kan også læse mere om eksamensangst her: Eksamensangst

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.