Brev
Drømme om døden
Hej.
Jeg har et problem med mine drømme. Hver eneste nat drømmer jeg det samme. Jeg drømmer, at Jeg bliver indlagt på hospitalet med en alvorlig sygdom, og jeg kan ikke reddes så jeg dør.
Så vågner jeg op grædende og kan både huske drømmen og smerten.
Det gør virkelig ondt!
Hvordan for jeg det til at stoppe?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Det kan virke voldsomt at drømme om døden. Jeg kan godt forstå, at drømmene påvirker dig, også når du kan mærke smerten og følelserne i kroppen, når du vågner.
Mange børn og unge har tilbagevendende mareridt eller drømme. Nogle prøver, at finde ud af hvad de mon kan betyde og andre tænker mere på hvorfor de mon er opstået. Hvad som kan have udløst disse drømme er ikke altid lige til at sige. Men drømme om døden er slet ikke unormalt i perioder hvor vi oplever, at vi udvikler os meget og går fra ”en livsfase til en anden. Det kan eksempelvis være, når vi går fra barndom til at være teenager. Det kan også være, der er sket nogle forandringer i dit liv fornyeligt f.eks. ting i skolen, i venskaber eller måske i familien. Alle disse ting kan spille ind, men mange gange finder man aldrig en årsag.
Nogle tips kunne være at prøve at acceptere, at disse drømme lige for tiden kan komme når du sover. Tænk også på at det med højst sandsynlighed er i en periode. Hvis du har mange tanker, kan det måske hjælpe at ”tømme hovedet” ved at skrive tankerne ned fx i form af en dagbog. Måske kan du sammen med dine forældre også finde ud af hvordan tiden op til du skal sove bliver gjort hyggelig for dig evt. læse en bog som gør dig godt tilpas, lytte til rolig musik, en hyggelig lydbog eller lignende som får dig til at slappe af så du kan få ro til at sove. Nogle finder det også beroligende at drikke en kop kamillete inden sengetid.
Det hjælper også at tale med andre om drømmene, så er de ikke kun inde i dig - og andre kan måske også fortælle om drømme der gentager sig. Det er tror jeg at mange kan genkende.
Kærlig hilsen BørneTelefonen