Drengen der er sur på mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære P

Tak for dit brev. Det er meget ærligt og det er modigt af dig at skrive herind om en side, som jeg fornemmer, at du ikke er så stolt af. Det er godt, at du kan mærke efter, at du ikke vil være en person, der lyver, men gerne vil have hjælp til at ændre på dette og få ham du er forelsket i gjort opmærksom på, det ikke var hensigten at lyve, og at du ønsker han ikke er sur på dig. Jeg vil rigtig gerne komme med nogle forslag.

Der kan være mange grunde til, at man lyver/kommer til at lyve. Måske var en grund for dig, at du var nervøs for, hvordan dine veninders reaktion ville være, hvis du sagde, at du ikke havde problemer, men var forelsket i ham. Det kan måske også skyldes, at du gerne vil anerkendes af dine veninder og måske kan føle dig udenfor, hvis du ikke er i samme situation som dem. Gad vide, om du kan genkende nogle af de ting, jeg har skrevet eller om du har haft det helt anderledes? Jeg tænker i hvert fald, at det er godt, at du gerne vil ændre på det. Man kan nemlig komme ud i mange svære situationer, hvis man har en tendens til at lyve og man kan komme til at fremstå utroværdig.

Jeg vil i det her brev komme med forskellige muligheder, som kan være med til at ændre situationen, både i forhold til drengen du er forelsket i og i forhold til at lyve. Jeg har delt brevet op i to dele, for at gøre det mere overskueligt for dig. Det håber jeg er okay?

Dit forhold til drengen

Du skriver, at du ikke vil have, at drengen er sur på dig, hvilket er helt forståeligt. Jeg tænker, at en mulighed kan være at tale med ham om hele situationen. Du kan for eksempel sige, at du er ked af det der er sket. Hvis du synes, det er vanskeligt at sige direkte, kan du måske skrive det til ham, enten i et brev eller hvis du har hans telefonnummer i en sms, eller alternativt hvis du er på Facebook, kan du måske finde ham og fortælle ham der, du er ked af det der skete. Det kan måske ændre situationen, hvis du får lagt ”kortene på bordet”. Hvad tænker du om det og hvornår kunne være et godt tidspunkt at tale med ham om det?

Drengen du er forelsket i sagde, at du gjorde det for at få opmærksomhed. Har du selv tænkt over, hvorfor du sagde det? Nogle gange kan det være en hjælp at tænke igennem, hvad der egentlig vil ske ved at sige sandheden? Sommetider kan man få reaktioner på det man siger, som man ikke synes er så behageligt. Men at sige sandheden er en måde at være tro mod sig selv på. Måske kan det være en hjælp for dig at holde fast i den tanke, også selvom man kan være nervøs for andres reaktion. Giver det mon mening?

Håber du får en god snak med drengen, så du måske får lejlighed til at lære ham lidt bedre at kende. Måske du kan
være interesseret i nogen tips til, hvordan du kan signalere overfor drengen at du er forelsket i ham? Jeg vil foreslå, du går ind på Børns Vilkårs hjemmeside på nedenstående link og læser nogle af scoretipsene, måske de kan inspirere dig?

http://www.bornetelefonen.dk/BorneTelefonen/Temaer/Forelskelse.aspx

Dit forhold til dine veninder

En mulighed kunne være at fortælle dine veninder, at du faktisk er forelsket i drengen. Du kan fortælle, at du ikke ved hvorfor du sagde, at drengen har forfulgt dig, og at du har været nervøs for, hvad de ville sige, hvis du fortalte dem, at du ikke havde talt sandt. Jeg ved ikke, hvordan de vil reagere, men på denne måde kan du vise, at det var en fejl og at du har modet til at ændre på det. Hvad tænker du mon om det?

Måske har nogle af dine veninder prøvet noget lignende – altså, at de har sagt noget, som ikke var sandt. Det kan være, at I kan få en snak om det med at komme til at sige noget, der ikke er sandt og hvad man kan gøre ved det. Vil det mon være en hjælp for dig?

Fremover tænker jeg, at det måske kan være en hjælp for dig at være opmærksom på, hvornår trangen til at lyve melder sig. I de situationer kan det måske være en hjælp for dig at stoppe op og tænke, hvad du skal sige og gøre. Det virker til, at en værdi for dig er åbenhed og ærlighed, hvilket er fine værdier. Det kan derfor være en mulighed at stoppe op og sige sandheden, sådan så du ikke kommer ind i andet mønster. Hvad tænker du mon om det?

Jeg synes, at det er sejt, at du har skrevet herind og jeg håber, at det her brev kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre. Du skriver sidst i brevet, at du har problemer hjemme i forhold til, at din far har svingninger. Du skal vide, du er meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen, hvis det kunne være en hjælp for dig at tale om det. Nummeret er 116 111 og du er helt anonym. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig mest muligt.

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.