Dømmende voksne

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære den pige på 14

Tusind tak for dit brev. Jeg kan sagtens følge dig i, at det kan være forvirrende at føle, at folk taler ned til en, når man selv mener, at man er gammel nok. Jeg kan godt høre på dig, at du er en moden pige, der gør dig en masse forståelige og kloge tanker.

Jeg tror bestemt ikke, at du er en den eneste, der har det, som du beskriver. Det er noget mange unge oplever, i takt med at de kommer i puberteten. Man bliver ældre og dermed også klar til at tage mere ansvar og blive mere selvstændig. Mange føler, at det er forvirrende, at de nogle gange er 'for små' til det ene og 'for store' til noget andet - og det er forståeligt, at det kan være frustrerende.

Det er der med at gøre alle tilfredse hele tiden, er et stort pres at lægge på sig selv. Det vigtigste du skal gøre, er at sørge for, at du selv er tilfreds. Jeg tænker, at du måske skal vende den om og sige, at hvis du ikke er tilfreds/glad, så er det også svært at gøre andre tilfredse/glade. Giver det mon mening?

Det er vigtigt, at du følger dine egne instinkter, og hvad du har lyst til. Selvfølgelig er der nogle grænser ift. lovgivning for eksempel. Det er jo ens forældre, der bestemmer over én, indtil man bliver 18. Men ellers er det jo vigtigt, at lytte til sig selv og udtrykke sin mening, hvis man har behov for det. Kan du følge mig i det?

Nu ved jeg ikke hvilket land i et flyttet til, men der kan være lande, hvor lovgivning og måden man ser på kvinder/piger, er meget anderledes end i Danmark. Det kan være svært, men man kan desværre ikke gøre så meget ved det. Måske kan du tænke på, at du behøver, at tage det personligt. De kender jo ikke dig, og den måde du er på. Og ellers kan det nok være en god idé, at tale med andre om det, som du er tæt på. Fortæl f.eks. dine forældre, hvordan du har det med at få kommentarer, som du synes, er nedladende.

Ift. fyren på din søsters arbejde. Kunne du så evt. tale med din søster omkring, hvad du kan gøre? Hun kender ham fra arbejdet og vil måske kunne hjælpe dig med at tale med dine forældre omkring det.

Jeg håber, at det giver mening og kan hjælpe en smule på dine tanker.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.