Døden.

Hej.
Jeg er meget bange for døden og tænker på den hver eneste. Og morgen, jeg har gået til spuling men skal igen men der går lang tid. Mine forældre vil ikke snakke om det. Og jeg er blevet helt ø ved ikke hvordan man siger det men tror næsten jeg er blevet sindsyg.

Hjælp mig 🙁 Tak på forhånd! 🙂

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 12 år, tak for dit brev med overskriften "Døden".

Det er ikke rart for dig, sådan som du har det lige nu, med de negative tanker, du går med - og som dine forældre ikke vil snakke med dig om!

Du skriver, at du næsten tror, at du er blevet sindssyg. Det vil jeg umiddelbart ikke tro, men man kan godt få den tanke, når man hele tiden kommer til at tænke på noget, der gør en bange - og man ikke har mulighed for at tale med nogen om det.

Har du tænkt over, hvornår og i hvilken sammenhæng, disse tanker startede, altså hvad der satte dem i gang (noget du har set på film, hørt om fra andre, nogen du kender, der er døde eller noget helt andet?).

Du skriver, at du har gået til spuling...Jeg kan ikke finde ud af, hvad du mener med det, så det kan jeg ikke sige noget om.

Jeg tror, det vil være en rigtig god ide, at du ringede til BørneTelefonen og snakkede med en rådgiver der. Så kan du måske få hjælp til at finde ud af, hvornår tankerne startede og hvad du evt. kan gøre for at få dem til at forsvinde. Men også få hjælp til at finde ud af, hvorfor dine forældre ikke vil snakke om det - og om det er fordi de ikke vil eller ikke kan, eller hvad det ellers kunne være, der gør det svært for jer at tale om det. Og hvordan du kan komme til at snakke med dem om din angst.
Måske vil det så også vise sig, om der en andre voksne, du kender, som du kunne snakke med om det?

Mange hilsener

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.