Diagnose??

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år

Du har ret i, at man ikke kan stille en diagnose på baggrund af en onlinetest.  Men jeg tænker, at du er nødt til at lytte til din egen “bekymring”, for der er jo en grund til, at du netop har taget sådan en “stress-test”. Derfor er det godt, at du reagerer.

Det er helt normalt, at man kan have en kort periode, hvor man måske føler sig ked af det, bliver lidt hurtigere sur og/eller har lettere til tårer. Men det er ikke noget, der må og skal stå på i længere tid! Derfor er det godt, at du har talt med din mor.

Men jeg kan også forstå på dit brev, at du ikke har fortalt din mor, hvordan du rigtig har det. Hvordan mon det kan være?

Jeg tror, det er vigtigt, at din mor får at vide, at det ikke bare er en enkelt episode, men at du faktisk har været ked af det i længere tid, så kan hun bedre hjælpe dig. For det lyder ikke helt til, at du selv tænker, at det er fordi, du “bare” er træt..

Hvis du har mod på det, kan du måske vise hende dit brev og mit svar? Jeg tænker, at det kan give anledning til en god snak, og så kan du og din mor måske finde ud af, hvordan I bedst kan hjælpe dig. Kunne det være en mulighed?

Du kan også overveje, om der er en anden voksen, du kan tale med? Måske din lærer eller et andet familiemedlem..

Har du brug for en snak, er du også altid velkommen til at ringe eller skrive til os. Husk det. Jeg håber, du kan bruge mit svar.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.