Brev
Depression..
Hej.
Jeg har et kæmpe spørgsmål.
Jeg har længe gået med den tanke om, at jeg måske har en depression.
Jeg har snakket med mine lærer’ som syntes det bedst jeg snakker med mine forældre, men mig og mine forældre er ikke så gode til og snakke om ting.
Så jeg tænkte over, om der er en der ved, om jeg skal ha min mor/far med til læge og snakke om det?
Hilsen den forvirede 15-årig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Når man ikke har det godt i længere tid, kan man godt få den tanke, at der er ‘noget galt’ med en. Men det er helt almindeligt, at man kan have perioder, der føles svære.
I løbet af livet går ens humør og følelser op og ned. I perioder kan man være ked af det, ugidelig eller andre ting. Og så kommer der andre perioder, hvor man har det godt og trives. Hvis perioderne, hvor man er ked af det kommer til at fylde for meget, skal man overveje at gøre noget. Det er en god start, at du har skrevet herind.
Der er hjælp at hente flere steder. Især når du tør åbne dig og fortælle om dine følelser og tanker – så kan andre mennesker kan støtte dig og komme med forslag og ideer. Hvad enten du vælger at gå til lægen, dine forældre og/eller andre personer.
Svære tanker og følelser, og det der ligger bag, bliver som regel ikke lettere, når man når teenage-perioden. Hormoner suser rundt i kroppen, og ens humør kan svinge meget.
Du nævner, at du har tænkt over, om du kunne have en depression. … Som du selv fortæller i dit brev, kan du tale med lægen om den slags. Det er en god ide, fremfor selv at søge information på nettet – og oplysningerne herfra kan ikke stå alene. Der står mange forkerte ting på nettet om depression.
Når man er under 18 år, kan man sagtens gå til lægen uden at informere eller følges med sine forældre. Lægen har dog ikke tavshedspligt hvis man er under 18 år. Det betyder, at lægen vil kunne vælge at fortælle ens forældre, hvad man har talt om. Hvis man helst vil have, at ens læge ikke fortæller noget videre, så kan man eventuelt starte samtalen med at sige det. Så kan lægen vælge at lade samtalen være fortrolig.
Når det er sagt, så kan det være en god idé at få ens forældre med til lægen. Selvom man kan have svært ved at snakke med dem, er de måske nogle af dem, der kan være den største støtte for en, hvis man har det dårligt.
Dog  kan jeg se, at du og dine forældre ikke taler så godt sammen derhjemme. Ikke alle har forældre, de taler godt med. Nogle unge har forældre, som de slet ikke kan tale med om svære ting. Måske føler du dig misforstået, når du prøver at forklare dig? Måske får du at vide, at du overdriver. Måske har du svært ved at starte en samtale med din mor eller far, fordi du bliver ramt at skam. Det kan også være, at du helt har opgivet at få hjælp af de voksne i familien, fordi de er optaget af deres egne problemer? Eller andre, jeg ikke kender til. Så må du bruge andre voksne.
Måske kan du vise dem dit brev herind, og mit svar til dig. Eller skrive et andet brev, hvor du fortæller mere om, hvordan det føles for dig at være så trist. På den måde kan du vise dine forældre præcist hvad du tænker og føler. Kunne det være en løsning?
Hvis du føler det føles helt umuligt, at snakke med dine forældre, har du som nævnt stadig muligheden for at snakke med din læge alene om det. Din læge er vant til at tale med mennesker i alle aldre, og han eller hun kan sagtens tale personligt med dig. Måske kan I sammen komme tættere på, hvad der giver dig de tunge tanker. Lægen har et godt overblik over, hvad der findes af muligheder. Og hvilke andre personer, du kan tale med.
Alle danskere har et sundhedskort (det kaldes også et sygesikringsbevis). På dit sundhedskort kan du se, hvad din læge hedder og finde lægehusets telefonnummer. Du har sikkert nogle spørgsmål, som du gerne vil have svar på. En god idé kan være at skrive dem ned og tag dem med til lægen, så du ikke glemmer dem.
Du har også mulighed for at kontakte Headspace. Jeg ved, at mange har fået hjælp her. Du kan tale med den samme rådgiver flere gange. Måske kan I sammen tale mere om, hvad der kan gøres.
Du kan måske også gå tilbage til din lærer og forslå, at I sammen holder et møde (dig, læreren og dine forældre). Jeg ved, at det for nogle kan virke godt at have en person med fra skolen, når de skal tale med deres forældre om noget, der føles svært.
Hvis du har brug for det, og har mod på det er du også altid velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111 – så vil vi rigtig gerne snakke med dig!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen