Brev
Depression
Hejsa. Jeg har været rigtig ked af det på det sidste, jeg er så bange for at jeg er gået ned i en depression. Hvordan kan jeg få hjælp det, har i nogen gode råd?
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 18-årige.
Det er godt, du skriver, for jeg kan læse, at du er ked af det, og at du gerne vil have hjælp til, hvad du kan gøre.
Når man er barn og måske især ung, som du er, så er det helt normalt at have perioder, hvor man kan føle sig ked af det. Der er mange følelser på spil, mange relationer man skal forholde sig til, og lige nu er du ved at blive en ung kvinde, der skal til at stå på egne ben. I situationen, når man er ked af det, så kan det føles enormt overvældende og overskygge alt det gode, der er i ens liv.
Du skriver, at du har været rigtigt ked af det på det sidste. Du fortæller ikke, hvad det er, du har været ked af. Er det noget bestemt, eller føler du dig generelt ked af det og trist? Hvis det er noget bestemt, f.eks. som et kærestebrud eller måske konflikt med venner, så er det – som jeg skrev før – normalt at føle sig ked af det. Også i en længere periode. Nogle gange kan det hjælpe at tale med venner om det eller måske ens forældre. Har du mon prøvet det?
Men hvis du generelt i hverdagen går og føler dig ked af det og trist uden at der er noget bestemt der gør dig ked af det, så tænker jeg, at det kan være relevant for dig at tale med nogle voksne om det. Jeg nævnte tidligere, at du måske kunne tale med dine forældre, hvis der er noget bestemt, du er ked af. Det tænker jeg stadig kunne være en mulighed, hvis du generelt føler dig trist uden en bestemt grund.
Jeg kan ikke læse ud af dit brev, hvordan dit forhold til dine forældre er. Men jeg ved, at langt de fleste forældre meget gerne vil vide, hvis deres barn har det svært. Således kan de også hjælpe med at finde den rette støtte til dig. Det kan også være, at der er andre voksne i dit liv, som du har en god relation til, og som du føler vil tage dig alvorligt, hvis du siger det til dem.
Her til sidst vil jeg lige give dig et par råd til, hvordan du kan hjælpe dig selv. Dette erstatter ikke snakken med venner, familie eller andre. Det vil jeg stadig anbefale dig at gøre.
Hvis nu du har svært ved at komme afsted, ud af døren, så prøv at lave nogle faste aftaler med dig selv om at komme ud af døren, f.eks. bare en halv times gåtur om dagen. Eller hvis du kan lide at cykle eller en anden form for motion, så gør lidt af det du kan lide hver dag. Og sæt et bestemt tidspunkt af til det. En anden ting, du kan gøre, er at skrive én god ting ned, som du har oplevet i løbet af dagen. Det kan bare være en lille ting.
Jeg kan læse ud af dit brev, at du gerne vil have noget hjælp. Brug det til at tage fat i nogen, du kender og tal med dem. Du kan også skrive et brev, hvis du tænker, at det kunne være nemmere? Nogle gange kan det føles uoverskueligt at tage hul på at tale om de ting der er svære. Men det er tit en stor lettelse, når først der er taget fat i det. Du kan finde en skabelon til at starte et brev op her.
Du er også meget velkommen til at ringe herind til os på BørneTelefonen (anonymt) på 116111. Her kan vi høre mere om det, du synes er svært, og tale med dig om dine muligheder.
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen