Dårlig samvittighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver, for jeg kan høre, at den dårlige samvittighed fylder rigtig meget for dig. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.

Det er aldrig rart, hvis man kommer til at ødelægge noget, som ikke er ens eget. Hvis det sker ved et uheld, som det er for dig, kan man næsten gå helt i panik, og bare skynde sig væk fra det, der er gået i stykker. Man håber bare, at det aldrig var sket. Det tror jeg, at der er mange der har prøvet.

Det er ikke fordi, man er ligeglad med, at det er gået i stykker. Man kan bare blive så forskrækket over, at det sker, så man skynder sig væk, og prøver at lade som ingenting. Men så kan den dårlige samvittighed komme bagefter, ligesom den er kommet hos dig. Den dårlige samvittighed kommer, fordi du ikke har det godt, med det der er sket. Det viser, at du er et godt menneske, som ikke bare er ligeglad, men har det dårligt med det uheld, der skete med symaskinen. Kan du mon genkende noget af det?

Jeg tror, at det bedste du kan gøre for at slippe af med den dårlige samvittighed er, at finde den lærer, der gav dig lov til at være oppe i håndarbejdslokalet i frikvarteret, og fortælle hende/ham, at du ved et uheld tabte symaskinen, og at du ikke vidste hvad du skulle gøre.

Jeg er sikker på, at læreren vil sætte pris på, at du er ærlig, og ikke blive sur på dig. Det er svært at blive sur på nogen, som kommer og siger, at de er kede af, at de er kommet til at ødelægge noget ved et uheld. Det kender du måske selv, hvis en af dine venner eller veninder er kommet til at ødelægge noget af dit? Man vil hellere have, at de kommer og siger det, og er ærlige, end at man selv skal opdage, at noget er gået i stykker. Så kan man blive både skuffet og ked af det over, at de ikke bare ville være ærlige, og sige, at det skete ved et uheld.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at fortælle din lærer om uheldet.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.