Dårlig samvittighed.

Hej..

Jeg er en pige på 14, som skal til at starte i 9. klasse.

Jeg har lavet den fejl at jeg er kommet til at ryge et par gange…

De gange jeg har gjort det var jeg sammen med mine bedste veninder, og jeg synes det var mega sjovt og fortrød det overhovedet ikke, men når jeg tænker på det bag efter får jeg ondt i maven, og virkelig dårlig samvittighed.

Efter første gang jeg gjorde det, gik jeg og havde det rigtig dårligt med det, men så var jeg sammen min veninde, og vi havde nok drukket lidt meget, og så kom jeg til at gøre det igen, og det er først lidt tid efter at jeg er begyndt at fortryde det.

Min søster snakker også hele tiden om hvor klamt det er at ryge og man er dum i hovedet hvis man gør det, så hun ville blive pisse sur på mig hvis jeg sagde det til hende,

og min far og jeg har ikke det bedste forhold til hinanden, og han har et MEGET højt temperament, så jeg tør heller ikke sige det til ham.

(Min mor kan ikke kommunikere eller forstå noget pga. sygdom).

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre, for jeg synes det er sjovt og jeg ved at jeg kommer til at gøre det igen, men jeg får bare dårlig samvittighed over det.

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år!

Du lyder, som en betænksom og fornuftig pige, der lige nu kommer til at gøre nogle ting, som du godt véd, dine forældre ville blive kede af. Og som du et eller andet sted måske heller ikke helt selv har lyst til at gøre.

Jeg vil derfor råde dig til at tale med dine veninder. Fortæl dem om dine blandede følelser omkring det at ryge. Mon ikke de har det på samme måde? I kunne aftale at hjælpe hinanden til ikke at gøre det igen.

Jeg fornemmer klart, at du godt véd, hvad der er klogt at gøre og hvad der er mindre klogt at gøre ud fra dét, I har lært i din familie. Derfor mærker du dårlig samvittighed. Dertil kommer, at du med dine 14 år er i puberteten. Det vil sige, at du i er i gang med at finde ud af, hvem du er og på hvilke måder, du ligner din familie og på hvilke måder, du adskiller dig. Det kan godt give nogle udfordringer for dig og for din familie. Derfor kunne jeg ønske for dig, at du kunne tale med en voksen om det. Og allerhelst din far.

Jeg lægger mærke til, at din far har et meget højt temperament og at din mor er syg. Det er enormt belastende at have en syg forælder og en syg ægtefælle. Når vi er belastede, reagerer vi forskelligt. Måske reagerer din far, som han gør, fordi han er belastet og bekymret for, hvordan han skal passe på både dig, din mor og søster. Og måske reagerer du ved at være meget ude hos dine venner og eksperimentere med at ryge og drikke? Jeg véd det ikke, men jeg véd, vi alle reagerer på at være i en situation, som er svær for os. Og derfor har vi brug for at kunne tale om det svære. Så bekymringer og frustrationer ikke fører til, at vi gør dumme ting.

Der er som regel nogle fagpersoner, der hjælper en familie med en syg forældre. Får din familie hjælp? Og taler du med nogen om, at din mor er syg?

Min pointe er, at du ikke skal føle dig alene. Overvej derfor at tale med en lærer, en af dine bedsteforældre eller en anden voksen, som du har tillid til. Fortæl, hvordan det er at være dig, og hvad du kommer til at gøre.

Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen. Hér sidder der voksne, som er parate til at lytte til dig og tale videre med dig om din situation og om, hvad du kan gøre. Jeg ønsker dig held og lykke!

Mange hilsner fra Børnetelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.