Dårlig samvittighed

Hej børnebrevkassen.

Jeg synes det er fantastisk i har denne brevkasse! Mit problem er at jeg meget nemt får dårlig samvittighed. Hvis jeg kommer til bare at gøre en lille ting forkert for jeg rigtig dårligsamvitighed og det er altid noget jeg kan gå og tænke over lang tid.

Engang (for to år siden) da jeg var på en tur med mit gamle sportshold kunne jeg så ikke sove, det endte med at jeg lå vågen hele natten. Lige siden har jeg haft dårlig samvitighed overfor den træner, som jeg desværre holdte meget vågen.

Jeg har søvn problemer.. Jeg har tænkt rigtig, rigtig meget på det siden. Er der noget jeg kan gøre så jeg ikke altid skal gå at have så dårlig samvitighed? 🙁

Hilsen en pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige

Det er godt at høre, at du kan bruge vores brevkasse. Det er dejligt, at du har lyst til at skrive ind til os.

Jeg kan forstå på dig, at du synes, at du bruger meget af din tid på at have dårlig samvittighed. Du skriver også, at du har problemer med at sove, måske fordi du tænker mange tanker, når du ligger under dynen... Jeg vil prøve at skrive, hvad jeg tænker om den her dårlige samvittighed, som du oplever lige nu

Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at du er en meget omsorgfuld pige. Jeg kan høre, at du tænker meget over, hvad du gør, og hvordan andre mennesker har det, fx i forhold til din træner fra dit gamle sportshold. Du skriver, at du får dårlig samvittighed, hvis du kommer til bare at gøre en lille ting forkert. Hvad kunne det for eksempel være ud over episoden med din træner?

Når du skriver om samvittighed, så kommer jeg til at tænke på, hvad det mon egentlig er? Jeg tror, at når man oplever dårlig samvittighed, som du nogle gange gør, så betyder det måske i virkeligheden, at man er et menneske, som bekymrer sig om andre mennesker. At bekymre sig om sin familie, sine venner, klassekammerater eller andre personer er for mig at se ikke en dårlig egenskab. Tværtimod. Hvis jeg skulle vælge en god ven eller veninde, ville jeg føle mig allermest tryg og forstået, hvis han eller hun bekymrede sig om mig. Jeg kender dig ikke, men dit brev fortæller mig, at du må være en rigtig god ven/veninde, fordi du bruger din tid på at tænke på andre mennesker omkring dig. Du tør tage ansvar. Det er for mig at se en stor kvalitet.

Når det er sagt, så kan jeg godt se, at det er svært for dig, hvis du skal gå og tænke over alt, hvad du gør. Det bliver simpelthen for hårdt, og du får dårlig søvn. Måske kan man også have for meget samvittighed? Med for meget samvittighed mener jeg, at man tænker for meget over, hvad andre mennesker omkring én synes og føler. Hvad tænker du om det, jeg skriver her?

Du skriver, at du har søvnproblemer, og at du har brug for et råd, så du ikke altid skal gå og have dårlig samvittighed. Her tænker jeg, om det kunne være en hjælp for dig at sige det højt, når du får dårlig samvittighed? Hvis du for eksempel bruger meget tid på at tænke på noget, du har sagt til en veninde, din mor eller en anden person, så kan du næste gang, du oplever dårlig samvittighed, sige til dem, at du har det dårligt med det, som er sket. Eller at du stadigvæk tænker meget over det, som er sket. Det kan fx være i forhold til et skænderi, eller hvis du har oplevet, at du er blevet uvenner med nogen.

Måske viser det sig, at de allerede har glemt, hvad der er sket. Det kan også være, at de har en anden opfattelse af situationen, og så kan du få en snak med dem om det. Hvad tror du fx din træner ville sige til dig, hvis du fortalte ham/hende, at du stadig har dårlig samvittighed? Nogle gange tror man, at man ved, hvad ens venner, familie eller andre personer tænker, men det bliver jo kun gætterier, hvis man ikke får spurgt personen direkte. Giver det mening det, jeg skriver her? Det kræver mod at turde snakke med en anden person ansigt til ansigt, især hvis det, du har brug for at snakke om, er alvorligt eller noget, der går dig på. Det kræver mod at være ærlig.

Jeg tænker også, at det måske kan hjælpe dig, hvis du prøver at vende situationen om. Hvad vil du sige, hvis en god ven fortæller dig, at han eller hun har dårlig samvittighed over noget, der er sket mellem jer? Ville du blive sur på personen? Eller ville du blive overrasket over, at han eller hun turde at sige det højt?

Hvis du har mod på det, så prøv at undersøge den dårlige samvittighed, når den dukker frem. Oplever du dårlig samvittighed, fordi din ven, mor, far eller en anden person, har sagt højt til dig, at de er skuffede over dig eller kede af det? Eller forestiller du dig, at det er sådan de tænker om dig og det, du gør? Hvis det er det sidste, så ved du jo faktisk ikke, hvad de i virkeligheden tænker. Den eneste måde, du kan finde ud af det på, er ved at spørge dem.

Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig på vej, så du kan falde i søvn uden alt for mange tanker.

Kærlig hilsen

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.