Brev
Corona
Hej jeg er en pige på 15 år.
Jeg synes at denne her tid er virkelig svær. Jeg har fået en kæreste fra nogle uger siden og vi må ikke engang kysse eller være hjemme hos hinanden. Jeg er også bange fordi min far er virkelig gammel.
Jeg har kysset min kæreste og jeg kan ikke fortælle mine forældre det fordi de bliver vildt sure. Min mor bliver ved med at sige at jeg må kysse ham lige om lidt og at jeg bare skal vente men det bliver aldrig til noget. Jeg er så frustreret fordi hun hele tiden ændrer mening om alting.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år                                                                                                                                                                                                28.4.20
Mange tak for dit brev. jeg kan godt forstå, det er rigtig hårdt, at du ikke må se din nye kæreste. Vi hører fra mange børn, at den her corona-tid er rigtig svær, så du er ikke alene.
Det er helt forståeligt, at du gerne vil være sammen med din kæreste. Faktisk må I gerne være sammen, hvis ingen af jer er syge. I må også godt kysse og kramme.
Men hvis en af jer bliver syge, skal i blive hjemme hver for sig, indtil i er sikre på, at der er gået to døgn, hvor i ikke har flere symptomer som fx hoste eller forkølelse.
Der er rigtig mange forskellige råd og anbefalinger hele tiden. Og det kan være svært at finde rundt i, hvad man må og ikke må. Jeg tænker, at din mor bare ønsker at passe på dig (og andre). Måske du sammen med din mor kan læse BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. De er lavet i samarbejde med sundhedsstyrelsen, og der står netop, at du gerne må ses med din kæreste, så længe ingen af jer er syge.
Jeg håber, at du får taget en god snak med din mor. En måde at starte snakken kan være ved at vise hende dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.