Corona

Hej jeg er en pige på 15 år.

Jeg synes at denne her tid er virkelig svær. Jeg har fået en kæreste fra nogle uger siden og vi må ikke engang kysse eller være hjemme hos hinanden. Jeg er også bange fordi min far er virkelig gammel.

Jeg har kysset min kæreste og jeg kan ikke fortælle mine forældre det fordi de bliver vildt sure. Min mor bliver ved med at sige at jeg må kysse ham lige om lidt og at jeg bare skal vente men det bliver aldrig til noget. Jeg er så frustreret fordi hun hele tiden ændrer mening om alting.

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år                                                                                                                                                                                                28.4.20

Mange tak for dit brev. jeg kan godt forstå, det er rigtig hårdt, at du ikke må se din nye kæreste. Vi hører fra mange børn, at den her corona-tid er rigtig svær, så du er ikke alene.

Det er helt forståeligt, at du gerne vil være sammen med din kæreste. Faktisk må I gerne være sammen, hvis ingen af jer er syge. I må også godt kysse og kramme.

Men hvis en af jer bliver syge, skal i blive hjemme hver for sig, indtil i er sikre på, at der er gået to døgn, hvor i ikke har flere symptomer som fx hoste eller forkølelse.

Der er rigtig mange forskellige råd og anbefalinger hele tiden. Og det kan være svært at finde rundt i, hvad man må og ikke må. Jeg tænker, at din mor bare ønsker at passe på dig (og andre). Måske du sammen med din mor kan læse BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. De er lavet i samarbejde med sundhedsstyrelsen, og der står netop, at du gerne må ses med din kæreste, så længe ingen af jer er syge.

Jeg håber, at du får taget en god snak med din mor. En måde at starte snakken kan være ved at vise hende dit brev til BørneTelefonen og mit svar til dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Dette er et svar, som handler om coronavirus eller om problemer, som har med coronavirus at gøre. På BørneTelefonen gør vi os umage for at følge med i viden og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen. Du kan også selv se mere hos Sundhedsstyrelsen her: https://www.sst.dk/da/corona

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at dette svar kan være forældet. Det betyder at det, der står i svaret, måske ikke helt passer med, hvad Sundhedsstyrelsen anbefaler nu. Der står en dato øverst på svaret, så du kan se, hvornår det er fra.

Vi gør os også umage for at opdatere BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus. Dem finder du her: BørneTelefonens spørgsmål og svar om coronavirus

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.