Brev
Butiks tyverig
Kære brevkasse
Jeg er 13 år og har begådet et tyverig , jeg har stjålet et hætsæt men blev ikke snuppet , grunden er gruppe Press , jeg har mange venner og veninder . Men mødte nongle drenge jeg begyndte at hænge ud med og de var jo Suuuper cool (Nej ik rigtigt ) når de stjal.
de sagde til mig hvis jeg ikke gik ind og stjal ville jeg ryge ud af deres Crew , har læst om konskvenserne da jeg er under 14 får jeg ikke bøde men samtale og kommunen holder øje med mig . Så jeg er ikke bange for det med pengene men med a hvis der en dag står 2 politi betjente ude foran min dør .
Ville jeg ikke kunne bære den skuffelse jeg ville bringe min far . Det er snart 2 uger siden jeg har gjort det og der er intet sket . Men har det så dårligt inden i . Hvad gør jeg ?
Hilsen : drengen med ondt i maven
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13,
Mange tak for dit brev, hvor du spørger, hvad du skal gøre.
Jeg tænker, at du må være en moden dreng af din alder, fordi du kan se, at du har gjort noget forkert. Samtidig ved du også, at du gjorde det, fordi du var udsat for pres og ønskede, at være en del af den gruppe, der pressede dig.
Jeg tror, at der ligger en stor selverkendelse i det, du kan se, det er så flot, at du kan det.
Du skriver, at du er bekymret for om politiet vil banke på din dør, og er bange for, at skuffe din far.
Jeg kan ikke vide det, men jeg tror ikke politiet kommer til din dør, som situationen er nu.
Som jeg forstår dit brev, så er du klar over, at det var forkert det du gjorde og har ikke tænkt dig at gøre det igen - og så vil din far heller ikke blive skuffet.
Jeg tænker, at jeg også kan læse i dit brev, at du har brug for at tale med en voksen om det, der er sket?
Jeg kan ikke vide, hvem den voksne kunne være. Du nævner din far, men ikke din mor. Måske kunne du betro dig til hende, eller en moster, faster, bror, søster eller en lærer, som du ved du kan stole på og tale med.
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tel 116 111 og tale med en voksen, hvis du ikke har lyst til at tale med en af de voksne, som du kender, eller du kan skrive ind på BørneChatten.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.