Brevhemmelighed

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej

Tak for dit brev. Det er en rigtig interessant problemstilling, du spørger til, fordi på den ene side har børn og unge ret til at have et privatliv ifølge Børnekonventionen, hvor man kan leve et liv uden at skulle blive kontrolleret - og på den anden side har forældre også en omsorgspligt overfor sine børn. Det er deres ansvar, at man trives og har det godt og de griber ind, hvis man er på vej ud i noget, som ikke er godt for én.

Så man kan sige, at forældre et meget langt stykke hen ad vejen skal respektere sine børns privatliv, og særligt også så længe, at der ikke er noget som de behøver at være bekymret for. Hvis en forælder dog er bekymret, så er det nok bedre, at tale med barnet om det, som er bekymrende i stedet for at kontrollere. Men i nogle tilfælde kan det dog være nødvendigt, simpelthen for at kunne komme til at hjælpe barnet.

Uden at vide det, men tolket ud fra det du skriver, så lyder det, som om din far nok mest af alt er blevet lidt nysgerrig.

Selvom om svaret et ikke er et klart "nej, det må de ikke" eller "ja, de må de godt", så håber jeg, at du kan finde noget afklaring på dine spørgsmål i det.

Den bedste hilsner

BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.