Brev
Brændsår på hånden
Hej Børnebrevkasse.
Min søster som er 19 år røg en smøg sammen med en veninde på en bænk og jeg var også sammen med dem. Da min søster havde røget næsten halvdelen skulle hun slukke sin smøg og gemme den men uheldigvis rammer hun min hånd og den rammer oven på en blodovre,
der skete ikke noget med blodovren, MEN, Jeg har fået et lidt dybt brandsår og det er blevet lidt rød rundt om men det er som sagt lidt dybt, og har to helt rene hænder altså uden sår eller ar eller skønhedspletter og gider ikke at have et ar midt i det hele,
det har gjort mig ked af det og nervøs, er det sikkert det bliver et ar eller kan det være det bliver helt normalt hud igen?
hilsen 13 årig dreng fra hvidovre
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årig dreng
Det var da uheldigt, at du blev ramt af din søsters cigaret. Sådan et brandsår kan bare gøre rigtigt ondt. Det bedste er at skylle såret i lunkent vand, indtil det ikke gør ondt mere, gjorde du mon det, eller var det ikke en mulighed?
Det der sker når man brænder sig, er jo at huden bliver lidt ødelagt. Men vi er jo heldigvis sådan indrettet, at vi straks går i gang med at danne ny hud. Inden den proces er færdig, vil der komme sår, og måske også lidt betændelse i såret. Betændelse kan undgås hvis du får noget salve, mod bakterier, at smøre med. Det kan købes på apoteket, men du kan jo også få en tid hos lægen, hvis ikke du føler såret heler, og bliver pænere. Det kan godt være, at du får et lille ar efter uheldet, men oftest bliver ar pænere med tiden, og da du er så ung, tænker jeg, at arret ikke vil blive særligt synligt.
Det vigtigste at huske på, for at undgå ar er: at holde såret rent, og ikke piller eller kradser i det, smører det med en salve eller creme som plejer huden.
God sommer til dig fra Børnebrevkassen.
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.