Brev
BPD
Kære BørneTelefonen
Jeg er en 15 årig pige med en borderline personligheds forstyrelse og her på det seneste har jeg haft det helt vildt skidt jeg er kommet ud i et misbrug primært hash
men er nu blevet ret vild med at tage ecstasy og Ritalin
fordi det er sjover men også fordi at jeg har en spise forstyrelse og begge stoffer er appetite suppressants
jeg ved bare at jeg bliver nød til at blive clean men har virkelig ik løst for livet er sjovt når man er tynd og blæst
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Hvor er det super godt, at du skriver, når du kan mærke, at du har haft det vildt skidt på det sidste. Det lyder til, at det er rigtig svært at være dig lige nu, og det tænker jeg bestemt ikke, at du skal gå med selv.
Jeg kan godt forstå, at det er fristende at misbruge når man har det dårligt. Så kan det virke sjovere og rarere at være blæst, som du skriver. Men jeg fornemmer også, at du selv ved, at misbruget og spiseforstyrrelsen i virkeligheden handler om noget andet, der gør rigtig ondt i livet. Er det mon rigtigt forstået?
Når noget er hårdt eller svært, så kan det være fristende at glemme det og ”gemme det væk”. Det kan man fx med et misbrug af stoffer.
Problemet er bare, at det ikke fjerner problemet – i hvert fald ikke i længere tid end rusen varer. Og så er det jo meget afhængigheds-skabende, som du sikkert allerede ved.
Mange får det også endnu dårligere på den anden side, altså når rusen slutter. Jeg ved ikke, om det er noget, du kan genkende? Ligesom mange også fortæller, at de med misbruget får skabt et ekstra problem ved siden af deres ”rigtige” problem – og det kan gøre det endnu sværere at få det bedre.
Du skriver, at du ved, du bliver nødt til at blive clean – og jeg ser da også dit brev her som et stort ønske om at blive clean. Hold ved og hold fast i det. Men vid også, at det kræver arbejde, støtte og hjælp fra nogen omkring dig.
Måske det også kan være hjælpsomt for dig at kontakte rådgivninger såsom Netstof eller KABS? Der har de nemlig rigtig meget information og mulighed for hjælp til, hvis man synes, alkohol eller stoffer er begyndt at tage overhånd i ens liv. Og det fornemmer jeg, at du synes, da du skriver brevet her? Fornemmer jeg mon rigtigt?
Nu hvor du nævner både borderline personlighedsforstyrrelse og spiseforstyrrelse, så tænker jeg sådan på, om du mon tidligere har fået hjælp eller haft nogle at snakke med? Mon det er nogen, du kan snakke med igen?
Professionel hjælp kan være en rigtig god støtte, når du i en periode har oplevet at have det værre end ellers. Her kan en tur til din egen læge være en god start. Eller måske du allerede har eller tidligere har haft fx en psykolog?
Det kan måske være en mulighed at snakke med nogen i din familie, en lærer, tidligere lærere, en ven eller venners familie? Det skal bare være én, du har lyst til at snakke med. For som sagt, så tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, du ikke går og tumler med det her selv.
Jeg håber, at du vil holde fast i det ønske, du har vist mig ved, at du har skrevet brevet her. Nemlig et ønske om, at du gerne vil have det bedre, også uden stoffer. Det kan være svært, men du har også vist mig en enorm styrke og et enormt mod ved at fortælle om, hvordan du har det. Den styrke kan du bruge videre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen