Bøde og rettigheder

Hej.
Jeg har en veninde (pige 1, 17 år), som for nyligt lånte en andens ID (pige 2, 18 år) ud til sin veninde (pige 3, 17 år, uvidende omkring sagen) Pige 3 blev nægtet adgang på et diskotek, da ID’et ikke stemte overens med hende selv. Politiet blev tilkaldt, og fortalte pige 3, at de ville ringe nærmere.
 Nu har politiet kontaktet alle pigerne, og både pige 1 og 2 har fået at vide, at de får en bøde på 500 kr (fordi de er under 18) Desuden har de fået at vide, at de får en usynlig plet på deres straffeattest. Mit spørgsmål er, om pige 1 virkelig kan sigtes i denne sag? Hvilke rettigheder har hun for at klage? Hvem skal hun kontakte? Og hvordan får hun fat i noget skriftligt omkring sagen?
Hele sagen er forgået per telefon.

Pige, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du på 18

Tak for dit brev. Det lyder som om, at alle pigerne har brudt loven. Det er ulovligt, at man for eksempel bruger en ældre venindes/kammerats sygesikringsbevis eller andet ID. Og straffen er på 500 kroner i bøde - og en plet på straffeattesten.

Derfor lyder det ikke som om, at politiet har sigtet pige 1 urimeligt. Dog har man altid mulighed for at anke en afgørelse. Og jeg vil råde pigen til, at kontakte politiet omkring afgørelsen - man har ret til at få den på skrift og herunder en også bede om en klagevejledning.
Måske det kunne være en hjælp, at hendes forældre tog kontakt til politiet - også med tanke på, at hun er under 18 og dermed ikke myndig.

Skulle du have yderligere spørgsmål til ovenstående - eller andet - er du velkommen til at skrive igen.
Husk at du hurtigt kan få svar ved at ringe til Børne/UngeTelefonen på 116 111. Det er anonymt og gratis.

Hilsner fra BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.