Brev
Bange for at flytte skole
Hej BB
Jeg starter fra starten, så i ved hvad og hvorfor. Det starter på første skoledag i 4. Klasse, hvor alting gik fint og alle var søde i mod mig, men så næste dag blev jeg mobbet, drillet og slået på. Og jeg kom tit grædende hjem indtil starten af vinteren, hvor min mor trak mig ud af skolen indtil de havde fundet en løsning på mobberiet.
14 dage efter kom jeg i special-klasse (adhd) på samme skole, der gik alting fint. Jeg har altid været lidt tyk, så vi sendte en ansøgning ind til julemærkehjemmene, hvor jeg så kom på i maj – august hvor jeg lærte at håndtere mobning.
Da jeg så kom tilbage i 5.y. (Special) fik jeg at vide at 5.y. Skulle lukke til sommerferien, og det er så der jeg har mit problem. Jeg fik timer over i 5.a. (Gamle klasse) sådan at jeg skulle komme tilbage efter 5.y. Lukkede, men i timerne har jeg det ikke godt, så mine lærer i 5.y. Synes jeg skal flytte skole men den eneste skole der “passer” til mig er den store langsøskole, hvor jeg skal gå i 6.L. (Adhd) Til den tid. Men jeg vil ikke flytte og jeg vil ikke blive og jeg har det svært med det hele, jeg vil ikke acceptere.
Og så har jeg andre problemer mit far har højt blodtryk og kan finde på at slå når vi ikke gør hvad der bliver sagt, alså kun mig og min lillesøster, aldrig min mor. Og så har min mor hun har sukkersyge, tennisalbue og hold i ryggen, vi må næsten ikke røre hende, og så har hun et højt temperament ligesom vores mormor. Og så har vi min lillesøster, hun efteraber mig tit til jeg bliver sindsyg og jeg har sagt stop til hende mange gange. Håber i kan hjælpe mig har det virkeligt svært.
Hilsen Sara
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære ”S”.
Mange tak for dit brev til BørneBrevkassen.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig klemt i alt det her. Men jeg tænker, det er flot, at du alligevel finder overskud til at skrive til os i BørneBrevkassen, jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt videre.
Når jeg læser din ”skolehistorie”, så tænker jeg, at du jo også er blevet kastet rundt i systemet… Jeg synes, jeg kan læse i dit brev, at du har en ok kontakt med din lærer i 5.y…? Kunne du evt. tage endnu en snak med den lærer, du har det bedst med, i håb om at denne ville kunne hjælpe dig til at finde en god løsning for din fremtidige skolegang…
Vi har en lov i Danmark, som siger, at alle børn skal have det godt i skolen… Det betyder i dit tilfælde, at du ikke skal finde dig i at blive udsat for mobning… Din lærer har en del af ansvaret for, at det ikke finder sted… Hvis din lærer ikke kan hjælpe dig, synes jeg du skal gå videre til skolelederen, for han har pligt til at gøre noget… Ingen børn kan holde ud at gå i skole hver dag, hvis man bliver mobbet og er ked af det… heller ikke dig!
Nogle gange er den bedste løsning måske ikke den, der ligger lige for… Nogle gange kan det måske være godt at komme væk fra det sted, hvor man har haft det svært så længe, væk fra alle dem, som kender ens historie, væk fra alle de mennesker som har såret en og hen til ”et nyt liv”… Et sted hvor man har mulighed for at starte på en frisk, et sted med nye mennesker, som man kan lære at kende fra bunden af, og et sted hvor ingen kender historien om mobberi og julemærkehjem, før du måske en dag selv har lyst til at fortælle om det…
Det er ikke en beslutning, jeg kan eller skal tage for dig… Du er nødt til at mærke efter, hvad der føles bedst i din mave… Det er ikke nemt, det er jeg klar over, men måske er det nu, du skal væk fra alt det, du har været igennem…
I dit brev skriver du også om dit hjem og din familie derhjemme. Her lyder det heller ikke til, at du har den nemmeste løsning… Dog tænker jeg, at det er positivt, at din mor har holdt fast i, at der skulle findes en løsning, inden du igen skulle i skole… Måske kunne du igen få en positiv dialog med hende om din skolegang og den løsning, som vil være bedst for dig…
Med hensyn til din far, så skal du vide, at hvad han gør, er ulovligt. Man må ikke slå børn, heller ikke selvom man har forhøjet blodtryk… I dit brev skriver du ikke noget om, hvorvidt din mor ved, at din far slår dig og din søster… Det er rigtig vigtigt, at du får sagt det til en voksen, for det er ikke ok…
Uanset hvad tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du bruger en voksen tæt på dig til at snakke det her igennem med… Både angående skolen og det med din far… Det kunne være din lærer i 5.y., men det kunne også være en sød nabo eller måske en moster eller en tante…
Måske kunne det også være rart for dig at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23 og i weekenden fra kl. 11-19. De voksne på BørneTelefonen vil også kunne hjælpe dig videre i systemet, hvis du f.eks. er nødt til at gå til kommunen vedr. din far. Hos Børns Vilkår har vi en bisidderordning, hvor en voksen, du kan stole på, vil støtte dig i svære møder og samtaler med kommunen.
De bedste ønsker fra BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.