Brev
bande miljø
Hej bb.
Her er jeg f…. l…. igen jeg er lige for tiden meget krise ramt fordi min “bande” som jeg startede for et halvt år siden er nu gået lidt over gevind det var okay i starten der røg vi og drak bare og det var ik så galt på nær at det lige kostede mig 7000 kr.- et bestemt sted men nu er vi gaet over i det der med at tæske andre f.eks. igår der tæskede vi en med bat og pinde og vi blev busted af politiet det kostede 2000 .- bare for at få mine venner ud .
Nu syntes jeg det er gået over og blevet for stort ik det der med penge dem har vi massere af men det der med at vi er altså kun tolv år og så er vi allerede ude i noget være pis rent ud sagt.nu vil jeg entelig bare ha det stoppet men det er det mit problem er at vi har sagt at vi ik kan komme ud af banden og vi rettere sagt jeg har sagt vilke konsikvænser der er. Hjælp mig Please
hilsen f…. l…..
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år, tak for dit brev med titlen "bande miljø".
Jeg synes, det er rigtig godt gået af dig, at du nu har besluttet dig for, at du gerne vil ud af dit bandemiljø , for du synes, at det er gået alt for vidt! Det viser, for mig at se, at du har tænkt moralskt på, hvad I har gang i (du skriver jo også, at i er ude i noget værre pis)! Og det synes jeg er meget positivt.
Du skriver ikke noget om, hvilke konsekvenser det har at komme ud ad "banden", men jeg forstår, at det er det, du gerne vil!?
For at komme videre, er det vigtigt, at du får talt med nogle voksne om din situation - og dit ønske om at gøre noget ved den. Er det muligt, at du kan tale med dine forældre om det? Eller måske en lærer på din skole?
Jeg tror, at din kommune vil være klar til at hjælpe dig - Alle kommuner har såkaldte SSP-medarebjdere, der lige præcis er ansat til at hjælpe unge i der har begået kriminalitet (eller er på vej til det.)
Men det kunne måske være en god ide i første omgang at tale med en fra BørneTelefonen (116 111) om, hvilken konkret situation, du står i, og hvilke tilbud netop din kommune har for dig.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.