Autisme

Hej,

for nyligt fandt ud af jeg havde autisme..

Jeg var lettet fordi jeg endelig vidste hvorfor det var så svært i skolen og det.

Men min klasse ved det ikke endnu.. (jeg går på en folkeskole)

jeg har snakket med min mor og en børne psykolog men jeg er stadig så usikker på om min klasse skal vide det..

Hilsen den 13 årige pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13 årig pige

Jeg kan godt forstå, at du blev glad - da du fandt ud af, at der var en grund til, at du har det svært i skolen. Når man har autisme skal man nogle gange lære tingene på en anden måde og har brug for, at få nogle andre forklaringer.

Hvis du skal fortsætte på din skole, så er det nok en god idé at fortælle din klasse det. Du oplevede selv en forståelse, da du fik af vide, at du har autisme. Det tror jeg også, at din klasse vil opleve, hvis de får hjælp til at forstå, hvad det betyder.

Det ville være en god ide, hvis du taler med din lærer om hvad I skal sige. Måske kan din mor deltage i et møde med din lærer. Her kan I aftale hvad I skal fortælle klassen. Klassen har sikkert også brug for, at vide hvordan de kan hjælpe dig bedst muligt. Ligesom dine lærer kan forklare hvorfor de måske behandler dig anderledes end dem i nogle situationer. Hvis de gør det?

Jeg går ud fra, at du skal vide noget om hvordan livet med autisme kan være og at du får nogle redskaber, som du kan benytte for, at gøre din hverdag nemmere. Spørg lige din mor eller din pskykolog om hvornår og hvordan det vil ske. Vis evt. din mor mit svar på dit brev, så hun kan læse hvad vi har skrevet om.

Jeg vil ønske dig nogle gode snakke med din mor og din lærer.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.