At være introvert

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Jeg ved, at der desværre er mange, der føler, at det er lidt bedre at være ekstrovert end introvert. Og det er faktisk lidt ærgerligt – for der er udfordringer og fordele ved begge dele.

At være introvert betyder, at man som regel trives rigtig godt i sit eget selskab. Det har den styrke, at man ikke er så afhængig af andre for at have det godt. Samtidig er man ofte god til at mærke indad – og kender derfor sig selv rigtig godt.

Den ekstroverte trives godt med mange mennesker omkring sig – og får energi af samvær. En udfordring for den ekstroverte kan dog være at lægge mærke til, hvornår man har brug for pause. Og derfor kan en ekstrovert person nok nemmere blive overstimuleret end en introvert.

Det kan altså både være belastende at være introvert og ekstrovert. Og det kan måske endda føles sådan her:

Den ekstroverte får aldrig fred og føler hele tiden et kapløb om at være mest med på det hele, fordi alle andre altid står og forventer en masse af én, som man føler at man er nødt til at leve op til.

Den introverte oplever måske, at toget hele tiden kører forbi, uden at man når at hoppe på. Og alle andre har det altid sjovere end én selv, fordi man slet ikke er med på deres tempo, føler man. Til gengæld har man måske sig selv mere med i det, man gør.

De fleste mennesker er nok en blanding af begge ting. Når man er sikker og hjemvant, så er man som regel mere ekstrovert, end man er i store forsamlinger eller i situationer, hvor man ikke kender folk så godt.

Nogle mennesker er også gode til at være ekstrovert i store forsamlinger, og hvis de ikke kender folk. Men i nogle tilfælde kræver det så megen energi af dem, at de så lukker lidt ned for det sociale i dagene efter- for lige at tanke op igen.

Og så har man det også forskelligt fra dag til dag. I perioder har man måske bare lyst til at sidde hjemme og læse eller høre musik, mens man andre dage har brug for, at det sker en masse.

Måske kan du genkende noget af det?

Lige nu synes du, at det er problematisk at være introvert.

Har du mon tænkt over, hvornår du oplever det som problematisk? Er det, når du er sammen med din veninde – fordi du kommer til at følge hende og ikke får sagt nej til de ting, du ikke har lyst til?

Eller er det fordi du sammenligner dig med andre? Eller skyldes det noget helt andet?

Prøv at finde frem til, hvornår du synes, det er problematisk. Så er det nok nemmere for dig at udfordre dig selv og forsøge dig med noget andet.

En udfordring for dig kunne måske være at prøve at sige ja med det samme engang imellem, når du bliver spurgt om, du vil være med til noget. Prøv altså at lade være med at mærke så meget efter.

Et ja er jo ikke bindende. Hvis du fortryder, så er det helt okay at sige fra, hvis du pludselig kan mærke, at det ikke lige er dig alligevel.

Prøv også at være opmærksom på, hvornår du tydeligt mærker, at det her vil jeg ikke, og hvornår du er usikker.

Hvis du er usikker, så prøv måske engang imellem at sige ja – og læg så mærke til, hvordan det føles.

Nogle gange må man nemlig prøve tingene af, inden man ved, om det er noget, man har lyst til.

Andre gange kan man roligt sige nej, hvis man på forhånd ved, at man ikke har lyst.

En god ide er også at tænke lidt over, hvilke fordele der er ved, at du er, som du er. Du er jo helt unik – og hvad er det skønne, ved at være præcis som du er. De sider kunne du fremhæve og lade fylde mere.

Jeg håber, du kunne bruge mine råd. Jeg får fornemmelsen af, at du er en pige med stor selvindsigt. Det er en stor styrke, som jeg er sikker på vil hjælpe dig på vejen med at acceptere den, du er.

Tanker til dig.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.