Brev
At føle sig lidt udenfor engang imellem..
Dav BB.
Jeg er en dreng på 14 år som går i 8. Klasse. Hvad angår socialt går det rigtig godt, så alt det med movning, drillerier og ensomheder er ikke just, men meget lidt måske.. Problemet er bare at jeg af og til føler mig udenfor, selvom at jeg aldrig rigtig er blevet mobbet eller noget i den stil.
Nogen gange føler jeg bare at jeg ikke bliver accepteret som den jeg nu er.. Ser I, jeg er en meget rolig dreng, ikke alt for snaksaglig, hvis der er noget jeg hader, er det nr alle drengerøvene i min klasse slås (for sjov) eller laver en masse dumme ting og er skide irriterene. Så går jeg tit over til ‘den anden side’.
Jeg bliver tit valgt til sidst i makkervalg.. Jeg forstår bare ikke hvad jeg gør forkert.. Jeg mener.. Jeg har sltid været sådan en glad, social og aktiv person. Men det som om at jeg bare ikke hører til i min klasse. Det bliver jeg rigtig ked af.. Jeg snakkede med mn klasselærer om det, men han sagde st jeg bare skulle tage mig sammen..
Hvad angår mine forældre, så forstod de det skam.. Men hvad kunne de gøre? Det er kun af og til. Andre gsnge går det godt, og andre gange føler jeg mig bare ikke accepteret. Bare som usynlig luft.. Hvad kan jeg gøre for at føle mig accepteret, set og hørt igen?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng 15 år
Tusind tak for dit brev, hvor du fortæller, at du føler dig lidt udenfor, selvom du aldrig er blevet mobbet. Jeg er glad for, at du har skrevet ind, for jeg tror, der er mange drenge, der har prøvet at stå i samme situation som dig.
Du skriver, at du er lidt stille og ikke gider at slås (for sjov) eller lave en masse dumme ting... Så jeg tænker, at det du måske savner er en dreng mere, der har det på samme måde..? Jeg er sikker på, at der findes mange, der har det på samme måde som dig, det er bare uheldigt, at der ikke lige er en i din klasse, og det er måske derfor, det ind imellem bliver svært at være dig?
Jeg synes, det er rigtig flot, at du har holdt fast i at være dig selv, og det virker også som om, de andre accepterer det og måske respekterer dig for det. Så hold du endelig fast i det, for jeg tænker faktisk, at du netop bliver accepteret og respekteret, fordi du er dig selv.
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, når du ikke umiddelbart kan få øje på andre drenge, der har det på samme måde... Så kan man have stor lyst til at lave om på sig selv, men det kommer der som regel ikke noget godt ud af. Imidlertid kan det være, at du kan få øje på noget, du har til fælles med de andre drenge eller måske med nogle af pigerne..? Noget, hvor de kan få mere øje på dig, se dig og høre dig?
Det er dejligt at læse, at du både har talt med dine forældre og din klasselærer om det. Jeg bliver imidlertid ked af at læse, at din lærer ikke har taget dig alvorligt, men bare har sagt, at du bare skal tage dig sammen. Måske har han/hun ikke forstået, at du virkelig mente det? I hvert fald kan både du og dine forældre enten sammen eller alene til hver en tid kontakte din lærer igen og understrege, at I faktisk synes, at det er et problem... Måske han/hun kan hjælpe dig med at se, hvor du har noget til fælles med dine klassekammerater, eller hjælpe dig med at få ideer til sociale arrangementer, hvor du kan invitere klassekammerater med, hvilket også kunne være en mulighed.
Jeg tænker i hvert fald, at det er vigtigt, at du får talt mere om det, for det fylder meget, og jeg synes ikke, du skal stå alene med det... Hvis du ikke har lyst til at gå til din klasselærer igen, er der måske en anden på skolen (fx en AKT lærer eller lignende) eller måske en helt tredje udenfor skolen, der kan hjælpe dig?
Det er måske svært at finde frem til, hvem det skulle være, og måske har du også flere spørgsmål, du ikke føler er besvaret i det her brev. Så er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111 eller logge på UngeChatten og søge råd og vejledning hos vores dygtige rådgivere.
Jeg håber, du bliver ved med at holde fast i at være dig selv og kommer frem til, at det er helt ok :-)
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.