Brev

Angst og meningsløst liv

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 23 år.

Først og fremmest vil jeg gerne sige, at det er utroligt flot og sejt, at du har skrevet herind. Det kræver nemlig mod og overskud at kunne række ud efter hjælp. Første skridt til at få det bedre er at kunne fortælle andre om, hvordan man har det – og det skridt har du allerede taget nu. Du er rigtig god til at beskrive hvordan det er at være dig.

Når jeg læser dit brev, så bliver det tydeligt for mig, at du ikke har det godt. Når man har været i et forhold i så lang tid, hvor man konstant nedgøres og bliver løjet over for, så er der ikke noget at sige til, at man bliver påvirket af det psykisk. Sådan som jeg forstår det, så er du ude af det forhold nu, og det er rigtig godt. For man skal ikke byde sig selv at blive behandlet på den måde.

Men der kan stadig være “ar på sjælen”, som fortsat kan være svære at leve med. De kan ting og reaktioner kan dukke op med stor styrke efter, at man er ude af et forhold, hvor man måske bedre kan mærke, hvordan det har været og hvordan det er uden. Der er ligesom blevet “plads til” at kunne mærke sig selv og hvor meget det har indflydelse.

Jeg kan rigtig godt forstå, at du er ulykkelig og føler dig tom indeni. Det lyder, som om det må være hårdt at opleve angstanfald, som i høj grad kan påvirke ens hverdagsliv. Det skal du helt bestemt have noget hjælp til, så du kan få det bedre. Du fortæller, at det er første gang du skriver om det til en rådgivning. Men gad vide, om du før har prøvet at tale med nogen om, hvordan du har det?

Der er rigtigt mange unge, som oplever at have det på samme måde som dig. Og de fleste kan få det bedre, når de får den rette hjælp til at håndtere sine vanskeligheder og triste følelser. Heldigvis findes der en del gode og gratis tilbud, som kan hjælpe.

Et eksempel på det er rådgivningen Headspace.dk, som har afdelinger forskellige steder i landet. Her kan man anonymt både ringe, chatte eller møde op til personlige samtaler. De er rigtigt søde og dygtige, og har meget erfaring med at tale med – og hjælpe – unge, som oplever angste og depressive problematikker i deres liv.

Det er også godt at få en snak med din læge om de ting, som du kæmper med. Din læge kan måske tage nogle samtaler med dig eller henvise dig til anden hjælp. Det kan fx være en psykolog, som arbejder med angst og de andre symptomer, du mærker efter forholdet. Måske kan du ringe og få en snak i din læges telefontid, og hører om mulighederne?

Du fortæller, at du snart er færdig med din uddannelse, men at du har svært ved at finde frem til, hvad du gerne vil i dit liv. Det er en ret almindelig følelse at have, især når man også har det svært på andre områder af sit liv. Måske kunne det være en idé at aftale et møde med en studievejleder eller en sød underviser på din skole, som kan lytte til hvordan du har det, og måske hjælpe dig med at blive mere afklaret?

Du har allerede taget første skridt mod at få det bedre, ved at skrive herind. Jeg håber, at du kan bruge den styrke fremadrettet. Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at tale mere om det.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen

 

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat