Brev
Alt??
Hej bb..
Første ting jeg gerne vil skrive noget om er mine forældre, de er ikke ludomaner overhovedet, men de bruger meget tid på spillemaskiner, og jeg er bare ved at blive rigtig godt og grundig træt af det, synes de bruger alt for meget tid og penge derinde, nu er det sådan at vi ikke er verdens rigeste familie, og de beklager sig altid over hvor få penge vi har.
så her forleden aften var der nogle af deres venner hjemme ved os, også nogle som godt kan lide at være derinde, de sad så og sagde at de ikke havde været derinde i 2 måneder, så kom jeg med en kommentar om at de kunne mine forældre i hvert fald ikke prale af, også kunne jeg ligesom ikke stoppe igen, de fik hele smøren, og nu er jeg ellers ikke en pige der beklager sig der, men jeg følte bare jeg kom ud med det og det var rart, men det hjalp overhovedet ikke,
jeg har ikke tal på alle de gange de har sagt de ville stoppe, men stod derinde igen dagen efter. før i tiden når vi ringede til dem spurgte de om det skulle komme hjem, og inden de kørte spurgte de om det var i orden de kørte, jeg har altid bare svaret ja, men efter min anfald så har de ikke spurgt om det, og hvis vi spørger hvornår de kommer hjem så sigr de snart.
men alligevel kommer de først når kiosken lukker, jeg føler virkelig at jeg har prøvet at fortælle det til dem, men de lukker af og det er træls for jeg føler jeg mister en masse tid med dem, det samme gør min søster, føler mig på en eller anden måde svigtet. ved aftensmaden er det også de lorte spillemaskiner forældrene snakker om, og jeg fortæller dem hver dag om min dag i skolen, elle det plejede jeg, de hører alligevel ikke efter.
jeg kan sige noget til dem den ene dag, og ti minutter senere har de glemt det fordi de simpelthen ikke hører efter og jeg kan stå og skrige min mor op i ansigtet og sige hendes navn før hun bliver opmærksom på mig, de er så fraværende, og når jeg kommer hjem fra skole føler jeg mig bare så alene.
jeg har en bedste veninde på efterskole på sjælland, og jeg er selv fra nordjylland så hende ser jeg ikke meget til, når hun kommer hjem i weekenderne er hun så udmattet og har ikke lyst til at være sammen, jeg mangler hende virkelig meget! vi skriver sammen hver dag, men alligevel er der et kæmpe tomrum.
har nogle andre rigtig gode veninder i skolen, vi er en flok som går sammen, det er rigtig dejligt, men jeg snakker aldrig om mine problemer med dem, fordi sådan en person er jeg bare ikke, jeg elsker at hjælpe folk, men det er så nedladende på en måde at få hjælp af andre, jeg kan jo godt selv. men jeg havde bare lige brug for at komme af med det her!
ved godt at det eneste der nok hjælper er at snakke med mine forældre, men det har jeg bare ikke lyst for hvad hjælper det? de holder aldrig hvad de lover, og det er en dårlig vane at give videre til sine børn! som fx da min mor sagde hun ville stoppe med at ryge, det holdte i fire dage også var hun igang igen, hun følte hun manglede nogle voksne at snakke med..
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år. Jeg kan godt forstå, du føler dig svigtet af dine forældre. Sådan som du beskriver situationen, er de jo nærmest ikke til stede for dig og din søster. Selv om I er sammen rent fysisk i familien, lyder det til, at dine forældres tanker er ved spillet og ikke jer. Jeg tænker, at det var rigtig fint, at du endelig fik sagt, hvordan du oplever dine forældres optagethed af at spille. Måske har du i virkeligheden været irrriteret over det i lang tid uden at mærke det, men du har i stedet for prøvet at affinde dig med det. Selv om du er én, der plejer at klare tingene selv, kan det også for dig blive for meget at bære rundt på. Det er helt forståeligt! Desværre har dine forældre ikke taget dig alvorligt. Men jeg tænker, at dine bemærkninger alligevel har gjort indtryk, siden de nu undgår at spørge om det er ok, at de tager afsted. På den måde undgår de jo at snakke med dig om det. Du skriver, at dine forældre langt fra er ludomaner. Jeg ved ikke, hvad du bygger det på, men jeg kan læse af dit brev, at de er så optagede af deres spil, så de glemmer deres børn. Det er faktisk et af de træk, der er karakteristisk for ludomaner. Og i hvert fald er det rigtig bekymrende, synes jeg... Det er godt, at du nu stopper op og fortæller om jeres familie, for måske kan din reaktion betyde, at dine forældre bliver opmærksomme på, hvor de er på vej hen..? Jeg tænker, det er svært for dig og din søster at stå alene med problemet. Og det skal I heller ikke! Måske kender I en i familien eller en anden voksen, der kunne hjælpe jer med at snakke med jeres forældre? Eller hvad med de venner, som tilsyneladende bedre kan styre deres spillelyst? Kunne de snakke med jeres forældre? En anden mulighed for dig er at ringe til Center for Ludomani. De har en anonym telefonrådgivning, der har åbent hverdage mellem 9-16. Tlf.nr. er 7022 2825. De har mange erfaringer med mennesker, der er lidt for optagede af spil, og de vil nok kunne give dig nogle råd om, hvordan jeres familie kan blive hjulpet. I slutningen af dit brev, nævner du, at din gode veninde er kommet på efterskole og som derfor har efterladt et tomrum i din hverdag. Det er dejligt at høre, at du har andre gode veninder, selvom det ikke helt kan erstatte hende... Jeg kan godt høre, at du ikke har så meget lyst til at indvie dine veninder i, hvordan du har det. Det er selvfølgelig din beslutning, men måske skulle du overveje at dele nogle af tankerne med dem? Du er jo selv en pige, som er der for dem, når de har det svært.. Mon ikke de også gerne vil støtte dig, uden at det behøver at blive nedladende..? Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.