ALT! Vær sød at svar hurtigt.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 15 år

Mange tak for dit brev. Det er super godt, at du beder om hjælp, når du har brug for det. Det er godt, at du har skrevet og du får fortalt om dit liv på en rigtig god måde, så jeg kan forstå, hvad der sker hos dig.

Det er bare slet ikke rart, når dem man elsker bliver syge. Jeg kan godt forstå, at du bliver bekymret og bange, når du får at vide, at din far måske har lymfekræft. Jeg tænker, at det bliver godt at høre, hvad lægerne finder ud af, så du kan få nogle svar på dine bekymringer om din far og behandling.

Du skriver, at du ikke har lyst til at fortælle dine forældre, hvordan du har det fordi, du ved, at de har meget at tænke på. Det får mig til at tænke, at du er en meget sød og betænksom søn. Dine forældre er heldige at have en søn som dig. Jeg tænker, at det alligevel vil være en god ide at snakke med dine forældre. De er dine forældre. De er de voksne, og de skal passe på dig. Jeg er ret sikker på, at de vil sætte pris på at høre, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig med at få det godt. Det håber jeg, at du vil give dem mulighed for.

Du skriver om en masse ting, som du skal nå. Du skal hjælpe din bedstemor i haven, du skal til talentspejder, der er terminsprøver, de mundtlige fag, du skal til at træne, du skal lave lektier og du skal nå at være social med de andre. Det er rigtig mange ting. Samtidig bærer du rundt på bekymringer omkring din far. Så jeg kan virkelig godt forstå, at du føler dig stresset.

Aller først tænker jeg, at det vil være en god ide, at dine lærere får at vide, at din far muligvis har lymfekræft. Det er vigtigt, at de får det at vide, så de kan hjælpe dig henne i skolen. Så kan de også kan hjælpe dig, hvis du har svært ved at overskue lektier og terminsprøver.  Og snak om, at du gerne vil være i gruppe med nogen til prøverne. Det bør din lærer også kunne hjælpe med. Du kan selv fortælle det til en af dine lærere, skrive det på intra eller også kan dine forældre tage en snak med en lærer.

Når man føler sig stresset og deprimeret, kan det hjælpe rigtig meget vælge nogle ting fra. Det kan for eksempel være, at du kan vente med at træne og hjælpe din bedstemor til du har fået det bedre. Nogle gange kan man have brug for hjælp til at finde ud af, hvad man skal vælge fra, og hvordan man skal gøre det. Hvis du fortæller det til dine forældre, kan de hjælpe dig med det. Du kan også få en af dine lærer til at hjælpe dig. Din lærer kan også hjælpe dig med at sige det til dine forældre. Måske kunne du også fortælle din bedstemor, at du føler dig stresset, og gerne vil vente med at hjælpe. Det kan også være, at du har en sød nabo eller moster eller onkel, som kan hjælpe dig. Hvis det er svært for dig at snakke om, kan du vise dit brev og mit svar. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.

Du skriver at du skal være stærk. Du har længe gået med tanker, bekymringer og ting du skal nå, helt for dig selv. Det er ret stærkt. Men jeg synes faktisk også, at det er super stærkt af dig, at du skriver herind og beder om hjælp. Det kræver nemlig også styrke at bede om hjælp. Den styrke har du.

Der er grænser for hvor længe, man kan gå og føle sig stresset og deprimeret, helt for sig selv. Det er vigtigt, at du får hjælp nu til at få det bedre. Derfor håber jeg, at du har mod på at følge nogle af mine råd, så du kan snakke med nogen om dine bekymringer omkring din far og skolen. Og så du også kan få hjælp til at finde ud af, hvordan du kan få en hverdag, som er mere overskuelig. Til sidst vil jeg ønske rigtig god bedring til din far.

Du er jo også meget velkommen til at snakke mere med os på telefon, sms eller chat på 116111

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.