Brev
Hej BB.
Det her er så åndssvagt, og jeg kan næsten ikke fatte, at jeg gør det her… Men alligevel har jeg bare så ondt i maven og konstant lyst til at græde. Jeg snakkede med en fra jeres Børnetelefon – det var rigtig rart i situationen, men jeg har fået det skidt og underligt igen…
Jeg var inde og se den nye film, “Hvidstensgruppen”. Den er så god, gribende og rørende, og jeg tudede det meste af filmen. Problemet er bare, at det ikke blev ved det, jeg græder stadig over det. Inde i hovedet er det som om, jeg bliver ved med at genspille nogle scener fra filmen, selvfølgelig de sørgeligste. Jeg kan ikke lade være…
Jeg er selv politisk aktiv og kan godt lide samfundsfag. Men når jeg sammenligner min ungdom med hvordan det var at være med i modstandskampen, har jeg jo ingen problemer! Mit største problem er nok om jeg skal tage den eller den skjorte på i morgen, men dengang var livet bare helt anderledes.
Jeg ved, at det er gak, men jeg føler det lidt som om, at jeg bare lever, men ikke lever for en grund? Jeg kæmper ikke for en sag, jeg kan risikere at dø for, ligesom de gør i f.eks. det Arabiske Forår. Jeg ved ikke, om det er fordi jeg er bange for at dø for tidligt, men jeg har bare ikke lyst til at leve et liv, hvor jeg ikke kæmper for noget.
Jeg er som sagt politisk aktiv, men det er bare som om, det ikke er nok..? Vi unge i Danmark har ikke noget seriøst at kæmpe for, kun klimaproblemer, EU-politik og nogle andre ting, men jeg føler det som om, at jeg er den eneste i min omgangskreds (uden for ungdomspartiet, selvfølgelig), der går op i det.
Jeg har prøvet at tale med min mor og far, men de klappede mig bare på håret, sagde jeg var teenager og det gik over. Da jeg sagde, at jeg følte det var lidt mere end det sagde de bare, at tiderne er ændret og jeg ikke skal tænke så meget over det. Jeg kan bare ikke lade være! Jeg tænker rigtig meget på det, min mave knuger sig sammen… Undskyld, hvis det blev langt, men jeg har bare brug for at komme ud med det..
Kram fra mig.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige 16 år.
Hvor er det et fint og dejligt brev, du skriver. Tak for det.
Det lyder som om, du for tiden går rundt med store tanker, og at du har svært ved at finde meningen med livet, fordi du ikke har noget alvorligt at kæmpe for... Du har forsøgt at finde sager at kæmpe for ved at blive politisk aktiv, og det fortæller mig, at du umiddelbart har meget overskud, og meget gerne vil kæmpe for en sag. Det er dejligt, at du brænder så meget for det, og derfor tænker jeg, at du nok skal finde lige netop den sag, du gerne vil kæmpe for.
Indtil du finder frem til den, kan det måske hjælpe dig at se efter de små ting, de små situationer, hvor vi alle og måske også du kan gøre en forskel i hverdagen? Selvom der under 2. Verdenskrig selvfølgelig umiddelbart var mere at kæmpe for, end der er i dag... kan vi måske vende den om og tænke, at vi skal kæmpe for, at historien ikke kommer til at gentage sig, og der tænker jeg, at du allerede er godt i gang. Du er politisk aktiv og bliver meget berørt over at se film, der omhandler 2. Verdenskrig...
... Måske er der andre ting i din hverdag, du kan få øje på, hvor du gør en forskel - også selvom den kun er lille for dig. Måske er den ikke så lille for den, du gør forskellen for?
Det er meget dejligt at læse, at du allerede har talt med din forældre om det, selvom du måske ikke følte, de rigtig forstod dig... men måske de kan hjælpe dig med både at få øje på de små ting og måske finde frem til den sag, du gerne vil kæmpe for?
Hvis det bliver ved med at fylde meget, og du bliver ved med at tænke meget på det, kan du måske prøve at ringe til BørneTelefonen igen. Det er du altid velkommen til.
Jeg håber, du vil blive ved med at tænke over livet og have lyst til at kæmpe.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.