Brev
Hej…
Jeg er en pige på 14 år og jeg er begyndt på ikke at have overskud til noget som helst… Jeg har altid hadet skole og synes det er skide kedelig og spild af tid. Jeg havde elev samtale med min lærer for ikke særlig lang tid siden og der indså jeg hvor kedeligt livet er. Og ikke særlig lang tid efter elevsamtalen skulle jeg til skolehjemsamtale med mine forældre og jeg har mange probler i skolen jeg rækker ikke rigtig hånden op og jeg tror ikke på mig selv.
De begyndte at snakke om at jeg skulle have en psykolog som sagde at jeg godt kan osv. Så jeg siger jo: “Vil i have at jeg skal gå til psykolog” og så begynder de at sige: Nej nej, jeg ville nu hellere kalde det for en coach og jeg bliver bare irreteret på dem over at de siger coach når det er en fucking psykolog.
Og siden da har jeg bare ikke haft lyst til noget og er træt af alt, mine forældre, skole, mine lærer og bare livet i det hele taget… Har intet overskud til noget, jeg sidder bare på computeren hver dag og hvis jeg siger til mig selv at jeg skal til at lave lektier giver jeg op med det samme og begynder at græde over at jeg ikke kan noget.
Jeg har snakket med en af mine veninder der har det lidt på sammen måde, men jeg føler bare ikke at jeg kan forklare hvad det er til hende så hun forstår det… Så jeg ville bare spørge om jeg evt. er i gang med at få deprision og om hvem jeg skulle snakke om det med og om det ville hjælpe at gå til psykolog eller noget (det skal lige siges at jeg har gået til noget “gruppepsykolg”)…..?
Fra mig… 🙁
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære mig på 14 år,
Tak for dit brev. Godt at du har haft energi til at skrive. Jeg kan godt læse, du ellers ikke har så meget overskud lige nu, som du skriver.
Du spørger, om du er i gang med at få en depression. Det ved jeg ikke, om du er. Men i hvert fald, så er det jo en periode, hvor tumler med en del.
Du er, som du sikkert ved, teenager lige nu og da sker der en masse med kroppen både fysisk og psykisk. Tit oplever man som teenager, at ens humør kører op og ned. Det ene øjeblik er man superglad, og det næste øjeblik er det hele noget møg. Det er helt normalt at have det sådan, selvom det er hårdt at være i.
En depression er en sygdom/ tilstand, som kan være rigtig alvorlig og derfor tænker jeg, det vil være en god ide at få afklaret om de tanker og følelser der plager dig er almindelige (omend ubehagelige) eller om de måske kræver en form for behandling for at gå væk...
Jeg kan godt forstå, at du har mistede modet efter jeres forældresamtale. Det virker, som om du ikke helt har tillid til de voksne, når de prøver at bruge andre ord end, det du godt ved, de mener; nemlig psykolog.
Jeg tænker, at de faktisk gerne vil hjælpe dig, men ikke selv har redskaberne til det, og derfor forslår de en coach, selvom de måske mener en psykolog. Eller måske ser de bare begge dele som muligheder. I hvert fald så er der en del lighedspunkter mellem mange psykologers arbejde og så det arbejde en coach gør...
Jeg tænker også , at det vil være rigtig godt for dig at snakke med en psykolog - eller en coach for den sags skyld. Begge faggrupper har jo fokus på at deres klienter skal få et bedre liv, men netop samtalen er central begge steder...
En psykolog eller en coach vil måske kunne hjælpe dig med at få dit overskud og lyst til skolen tilbage. Jeg ved godt, det nok ikke bare kommer ved en samtale, men hvis du kunne få nogle redskaber til at bryde den tankegang, du har om dig selv, så tænker jeg at du vil være kommet et stykke af vejen. Det kan godt være lidt hårdt arbejde i starten, men jeg tænker, det er værd at kæmpe for. Du fortjener ikke at have det, som du har det nu.
Måske kunne det også hjælpe dig at dyrke noget sport eller at løbe en tur. Det kan godt være det lyder mærkeligt, men kroppen har godt af at få pulsen op, for så sker der en masse oppe i hjernen. Der bliver frigivet nogle endorfiner, som gør at man tit kan overskue tingene lidt lettere.
En anden ting, der måske kunne være en hjælp til dig, er at skrive ned i en lille bog, når du er trist og synes hele verden er uoverskuelig. Det er godt at få sine tanker ud af hovedet, så de ikke bliver ved at tale grimt til dig.
Håber du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.