Brev
At være model er anderledes end jeg forventede
Da jeg var lille var min største drøm altid at være elskede af alle og kendt.
Jeg kan huske da jeg først hørte om kate moss, Naomi shalom og de andre store navne i industrien og jeg vidste med det samme at det var deres liv jeg ville have.
Da jeg var 14 begyndte jeg at skabe lidt af en portfolio og prøvede at få den her drøm til en realitet. Jeg begyndte først da jeg blev 15 faktisk at blive booked til mere seriøst arbejde og nu som 16 årig har jeg været en del af nogle ret store brands og mødt ret “seriøse” folk
Jeg er glad for hvor jeg er kommet men der er så mange ting i den her industri som jeg hader og jeg er nærmest begyndt at fortryde det. Jeg tror at jeg er alt for ung til det her og jeg vidste ikke som 14 årig hvad jeg rodede mig ud i.
Der er et kæmpe pres på at være i god form være tynd og der er stoffer omkring overalt og jeg bliver tit presset til at gøre ting jeg ikke er tilpas med.
Jeg er begyndt at tvivle om den her industri er bygget for en 16 årig og om jeg måske skulle have ventet til jeg var ældre. Men jeg er begyndt nu at blive et mere offentlig billede og vil ikke miste det jeg har arbejdet så hårdt for.
Hvad skal jeg gøre ?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Super sejt at du er gået efter din drøm, og så hurtigt har fået den opfyldt. At drømmen så alligevel har vist sig ikke at være det som du drømte om, kan være hårdt. Men jeg vil sige at det er sejt at du kastede dig ud i det. Somme tider må vi ændre sti her i livet, og det kan være et lige så stort et skridt at skulle tage.
Hvis du ikke føler dig tilpas i model verdens omgangskreds kan du eventuelt snakke med dine forældre om det pres du skriver du oplever? Måske du har en god ven, eller veninde i samme miljø som ville forstå dig? Du skal ikke presses ud i ting du ikke har lyst til, eller gå og fortryde den karriere du er godt på vej ind i. Du skal have det godt.
Du skriver at du måske er for ung, og jeg tænker om du eventuelt kunne vente et par år til du er ældre med at bruge mere tid på karrieren? Måske du om et par år føler dig bedre tilpas, og bedre kan sige fra overfor det pres du oplever?
Jeg tænker at det bedste du kan gøre er at mærke efter, og virkelig finde frem til det du har mest lyst til. Jeg synes derfor også du skal huske på, at hvis du vælger at skrue ned for karrieren eller stoppe helt, så har du trods alt givet det et skud, og er kommet virkelig langt. Det kan du altid være stolt af.
Jeg håber at svaret her kan give dig mere vished overfor de valg du nu skal træffe.
Knus fra BørneTelefonen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.