Brev
Når jeg er ked af det
Hej er det normalt at føle man er 2 af sig selv i ens krop, en lille jeg og en større jeg?
Jeg kan mærke det når jeg er ked af det, så begynder jeg at tørre mine tåre væk og trøste mig selv imens jeg snakker højt til mit indre jeg, om at alting nok skal blive bedre og at jeg altid ville være her for hende og at hun ikke skal være ked af det.
Det som om mit indre jeg er ked af det og mit ældre jeg er til for at beskytte hende
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Tusind tak for dit brev – hvor er det bare fint, at du skriver herind og spørger til råds.
Det virker til at være nogle reflekterede tanker, du gør dig i dit brev, og jeg vil forsøge at komme rundt omkring dit spørgsmål.
Der er forskel på stemmer og derfor er det også godt, at du spørger.
Jeg er lidt usikker på, hvor meget og hvordan de to stemmer er i dialog. Du skriver i brevet, at du føler, at du er 2 af dig selv i din krop – en lille dig, som er ked af det, og en større dig, som trøster og beskytter. Er det mon rigtigt forstået?
Mange mennesker kan opleve både at føle sig ked af det og samtidig forsøge at trøste og beskytte sig selv.
Det er en rigtig god evne at være i stand til at trøste sig selv, og derfor er dit store jeg måske også med til at hjælpe dig, når noget er svært?
Nogle mennesker hører stemmer inde i deres hoved, selvom der ikke er nogen, der taler til dem. Det er faktisk mere almindeligt end man lige tror.
Mange er bekymrede for, at det er farligt, men for mange af dem, der hører stemmerne er det ikke som sådan et problem. Problemet opstår først ofte, når stemmerne er virkelig ubehagelige og gør det svært for dem at have et normalt liv.
Nogle stemmer opstår fordi man måske tidligere i sit liv har stået i nogle rigtig krævende og svære situationer. Måske du kan genkende det? Jeg ved jo desværre ikke så meget om dig og dit liv, da jeg kun har dit brev.
Måske vil det være rart for dig at snakke med nogen
Det kan være en hjælp at tale med nogen om de svære tanker og erfaringer.
Vi ved fra andre unge, at det kan være en hjælp at få italesat nogle af de tanker og følelser, man går rundt med, og at det kan virke som en trøst, når man føler sig lyttet til.
Måske det vil være rart for dig at få snakket om nogle af dine tanker?
Det kan fx være, du har lyst til at snakke med nogen, som du kender og er tryg ved – en forælder, en ven eller en lærer.
Din læge kan også hjælpe dig, hvis du gerne vil vide lidt mere om dine to indre personer.
Det lyder ikke som om, at stemmen er ondskabsfuld eller påvirker dig negativt, men måske er det alligevel rart at tale med din læge om det du oplever. Særligt, hvis du går og er lidt nervøs for det?
Det kan også være hårdt og energikrævende at skulle trøste sig selv, når man er ked af det. Særligt, hvis man ofte er det. Og derfor kan man måske endda få brug for, at der kommer noget hjælp udefra.
Du finder telefonnummeret til din læge bag på dit gule sundhedskort. Måske du kan prøve at ringe i dag, hvis du har mod på det?
Andre, der kan hjælpe
Det kan også være, at du hellere vil tale med nogen, du ikke kender – mon du har hørt om Headspace?
Headspace er et anonymt og gratis tilbud, hvor man har mulighed for at tale om løst og fast. Du kan se mere om Headspace her.
Jeg synes, det er sejt og modigt af dig at skrive herind, og jeg håber, du kan bruge mine tanker og råd til noget.
Ellers er du altid velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for at snakke med nogen.
Det er helt anonymt, og vi sidder altid klar til at lytte og hjælpe.
Varme hilsner fra BørneTelefonen