Brev
Hvordan?
Hej jeg skal bare spørge om hvordan kan jeg reducere mine følelser for en pige og glemmer hende fordi jeg var med hende på kort stykke tid og det var lang tid siden , og jeg må ikke lade være at elske hende men jeg vil ikke hende og jeg har bare givet op og til sidst hun var en misbrug pige til hash og behandlede mig dårlig så jeg blev nødt til at droppe kontakten med hende
Dreng, 21 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej
Mange tak for dit brev og dit gode spørgsmål. Jeg tror, at mange nogle gange ville ønske, at de kunne få deres følelser til at blive mindre eller gå helt væk. Så jeg kan sagtens sætte mig ind i, hvordan du har det. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Hvordan får man sine følelser til at gå væk?
Du fortæller, du var sammen med en pige for lidt længe siden, og at I kun var sammen kort. Du spørger, hvordan du kan reducere dine følelser for hende og komme til at glemme hende. Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg ville ønske, jeg kunne give dig et godt svar.
Men sandheden er, at man sjældent kan styre sine følelser – især når det kommer til kærlighed. Det betyder også, at man ikke kan bestemme, at nu vil man glemme nogen. Selvom man nogle gange kunne ønske, at man kunne det.
Jeg kan dog fortælle dig, at følelser ofte kun er midlertidige, og at dine følelser for hende derfor formentlig også vil blive reduceret med tiden. Det kan bare godt tage længere tid, end man lige havde regnet med og håbet på.
Så selvom jeg gerne ville kunne give dig et godt råd eller et fedt trick til at komme hurtigt videre, så tror jeg i bund og grund ikke, at det findes. Men at det i virkeligheden er noget, der skal ske af sig selv.
En dag har du glemt hende, men den dag er måske bare ikke lige i dag og måske heller ikke lige i morgen. Men det skal nok komme, for tiden heler som regel alle sår – også dem man har fået af kærlighed.
Misbrugsforhold
Du fortæller, at du stoppede relationen, fordi hun behandlede dig dårligt, og hun også var i et misbrug. Så det lyder faktisk til, du har taget en god beslutning for dig selv.
Det er bare ikke altid, at hjernen og hjertet vil det samme, og det er ikke altid, de kan finde ud af at snakke sammen. Så selvom du har taget en rigtig god beslutning og passet på dig selv, så kan følelserne ikke altid forstå, at det var det rigtige valg. Følelser og fornuft hænger nemlig ikke nødvendigvis sammen.
Men jeg synes, det lyder enormt godt, at du passer på dig selv, og at du fjerner dig fra en relation, hvor du bliver behandlet dårligt. Det kan være meget svært at gøre, så det er sejt, du har lyttet til dig selv.
Så skal følelserne også bare lige have lov at følge med, og det tager måske lidt tid endnu.
Det lyder til, du godt ved, at du ikke vil være sammen med hende. Man kan godt elske nogen, selvom de ikke er gode for en. Man kan også godt elske nogen og vide, at man ikke vil være sammen med dem. Det er helt okay, og det er naturligt. Det er ikke noget, man selv er herre over.
Så mit bedste råd til dig er faktisk at give det tid. Jeg ved godt, det måske ikke lige var det, du håbede allermest på at høre. Jeg synes, du skal rose dig selv for at sætte dig selv først og passe på dig selv og så prøve at se, om du kan være lidt tålmodig med dine følelser. Selvom det er svært.
Hvis du føler, du mangler svar på noget i mit brev, så må altid skrive igen. Du kan også skrive på vores chat eller sms eller ringe på 116111, hvis du gerne vil have en lidt længere samtale med en rådgiver.
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover.
Mange venlige hilsner
BørneTelefonen