Brev
Det hele virker lidt ligegyldigt
Jeg har en fantastisk kæreste, en bedsteven der virkelig har været der for mig de sidste 7 år og en fantastisk familie der støtter mig, jeg har en videunderlig bror der vil gøre alt for mig, jeg har det godt på arbejde og har det godt spiller computer som en hobby..
men alligevel, har jeg bare lyst til helere at give op og sæt mig ned og slut det hele, jeg kan mærke konstant smerte i maven en knude der bliver langsomt større indtil jeg begynder selvskade igen
jeg tager så fra ved at slå væggen
jeg kan mærke jeg gir op og jeg har mistet energi og lyst til mange ting, og iblandt alle dem som elsker mig er jeg blevet meget mere tam, og slukket jeg lyser ik op længere
jeg er faktisk mere en død sjæl hele tiden, jeg forstår aldrig hvad jeg føler, men jeg kan være glad, men så snart jeg skal nok praktisk knækker jeg sammen
og andre gange skal der ik noget til jeg kan gå fra at smile helt vildt til at græde helt vildt og jeg forstår faktisk ik hvorfor
Dreng, 20 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt, at du rækker ud efter hjælp ved at skrive herind og fortælle om hvordan du har det, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig lidt på vej med hvad du kan gøre.
Du beskriver dit liv som fyldt med gode mennesker, der vil dig det godt. Du har et job du er glad for, en bedsteven der står op for dig, en støttende familie, og en fantastisk kæreste. Alligevel mærker du ingen glæde eller lyst til noget som helst.
Du mærker en knude i maven, der vokser til du selvskader ved at slå din hånd ind i væggen – det er også selvskade, når man påfører sig selv smerte ved at slå, rive, nive og lign. Du føler dig tappet for energi og ved ikke hvad du føler, og du svinger fra at være ”glad” til at føle dig overvældet ved at skulle gøre noget praktisk, og fra at smile til at bryde ud i voldsom gråd uden du ved hvorfor.
Kæreste dig – hvor kan jeg godt forstå du synes at det er svært at have det sådan.
Du kan kontakte din læge
Når du både fortæller om selvskade og at du har tanker om at give op og sætte dig ned og slutte det hele, så bliver jeg selvfølgelig bekymret for dig. Derfor vil jeg forslå dig at kontakte din læge og fortælle hvordan du har det. Hvad tænker du mon om den mulighed?
Hvis du vælger at booke en tid hos din læge, så vil lægen nok spørge dig om forskellige ting og måske også bede dig udfylde et skema – eller gøre det sammen med dig. Det er en god idé at fortælle lige præcis hvordan du har det for tiden, så lægen han kan hjælpe dig bedst muligt. Hvis du vælger at ringe til din læge, kan det være godt at bede om en dobbelttid, så lægen har god tid til at snakke med dig.
Hvem kan støtte dig?
Jeg forestiller mig, at du måske slet ikke kan overskue at skulle ringe til din læge, så måske kunne det være godt for dig først at snakke med din kæreste, din bror eller din bedste ven om hvordan du har det? Jeg tænker på om de ved hvordan, du går og har det for tiden? Hvordan vil det mon være for dig at tale med én af dem?
Hvis du har mod på at tale med én af dem, kan du jo overveje at sige at du har brug for hjælp – enten til at få bestilt en tid ved lægen, eller til at tage med dig til læge og støtte dig i at få fortalt, hvordan du har det. Vedkomne vil måske også kunne hjælpe ved at fortælle lægen, hvordan du har ændret dig?
Jeg forstår godt hvis du synes det kan virke skræmmende og helt uoverskueligt at skulle fortælle dine allernærmeste om, hvordan du faktisk har det. Men prøv at forestille dig, at det var din bror, kæreste eller bedstevennen, der havde det ligesom dig. Ville du så ikke gerne vide det, så du kunne hjælpe og støtte dem til at få det bedre?
Hvis du kan bruge lidt hjælp til hvordan, du kan tale med nogen om det, så har vi lavet den her: guide til at tale om noget svært.
Har du lyst til at vide lidt mere om selvskade, så kan du læse om det på temasiden lige: her.
Du kan også kontakte Foreningen Spiseforstyrrelse og Selvskade. Her kan du få gratis og anonym rådgivning om selvskade. Du kan læse mere om hvordan, de kan hjælpe dig: her.
Så kæreste dig – jeg håber du vil række ud og enten opsøge din læge, snakke med dine nærmeste eller gøre noget helt tredje for at passe godt på dig selv. Jeg håber, at du vil mærke kærlighed og støtte fra dem omkring dig, for du er ikke alene! Du beskriver et fantastisk netværk rundt om dig. Derfor forestiller jeg mig, at de hellere end gerne vil være der for dig – også når det er svært. Jeg håber du finder modet til at åbne op overfor dem.
Jeg håber at du kan bruge noget af det jeg har skrevet her og opsøger hjælp, for ingen bør opleve at have det sådan som du beskriver!
Husk at BørneTelefonen er åben døgnet rundt på 116111, hvis du har brug for et øre, der lytter eller andre råd og tanker om din situation.
Jeg ønsker dig alt det bedste!!
Mange tanker og kram fra BørneTelefonen.