Brev
Vold på min skole
Hej
jeg er en dreng på 13 år
Der er nogle fra 9. Klasse der mobber mig
de tog mig ud på et toilet og der holde de mg fast og slog mig jeg prøvede at råbe på hjælp men en af dem holde mig for munden og det gør de næsten hver dag og hvis de ikke gør det i skolen så tæver de mig efter skole og hvis jeg siger det til nogle så tæver de dem jeg siger det til og der er kun en af mine rigtig gode venner han fandt ud af det fordi han så de.
Men hvad skal jeg gøre
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det lyder meget voldsomt, det du bliver udsat for, hvor er det godt, at du skriver til os. Det er slet ikke okay, når andre børn og meget ældre børn opfører sig på den måde - det er ikke kun mobning men faktisk også fysisk overfald - det er vold som du skriver i din overskrift. Hvor længe har det stået på og har du mon fortalt det til dine forældre?
Jeg kan godt forstå, hvis du er bange for, hvad de mon finder på, men det er altså rigtig vigtigt, at du får fortalt det til en voksen.  Er der en gårdvagt, som kan løbe over til? Vil det være muligt at sige til gårdvagten, at der skal holdes ekstra øje med toiletterne?
Kan du mon sige det til dine forældre eller skrive en sms til dem, så de kan snakke med skolen/skolelederen? Hvis du ikke kan sige det til dine forældre, kunne du så komme i tanke om en anden voksen, som du kan sige det til - måske en lærer, pædagog eller en anden fra din familie?
Det lyder faktisk ret alvorligt, det som du bliver udsat for? Jeg tænker også på, om de mon også gør det mod andre børn, så måske er der andre som dig, der har det rigtig skidt og har brug for hjælp? Jeg tænker, at disse overfald skal stoppes hurtigst muligt og jeg gætter på, at den hurtigste vej er at sige/skrive det til din skoleleder. Det kan fx være via intra du (og dine forældre) skriver til skolelederen, hvis du ikke lige har mod på at snakke. Skriv hvem det er der slår og holder dig, hvor det sker, hvornår og hvor mange gange det er sket, at de truer dig med at det bliver endnu værre, hvis du siger det til nogen - og derfor er det meget vigtigt, at din skoleleder tager ansvar så der bliver passet på dig - både i skolen og på til og fra skolen.
Det er skolens ansvar at sørge for, at alle børn kan gå trygge og glade i skolen og de har pligt til at gøre noget, hvis børn bliver mobbet eller slået. Skolelederen skal også snakke med forældrene til de børn der mobber og slår, så de kan sørge for, at det ikke sker igen - og det du beskriver er ret alvorligt. Måske er det også derfor, at de truer dig med flere tæsk, hvis du siger det til nogen - de ved godt, at det er rigtig skidt for dem, hvis de voksne finder ud af det. Hvis skolen ikke tager de alvorligt, kan du (og gerne dine forældre) også kontakte SSP - Samarbejde Skole og Politi i din kommune, og snakke med en medarbejder om det der sker med dig, og hvad SSP kan gøre for at hjælpe eller kontakte Politiet direkte og høre, hvad de anbefaler at I kan gøre.
Inde på vores hjemmeside kan du læse om mobning og finde gode råd til, hvad du kan gøre. Der kan du også læse, at det slet ikke er i orden, det der sker. Her er et direkte link http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Mobning.aspx
Hvis nu du ikke har mod på at snakke med dine forældre lige nu, er du også meget velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 eller logge på vores chat på hjemmesiden. Her sidder der en masse søde rådgivere, der kan snakke mere direkte med dig, og kan hjælpe dig med, hvad du ellers kan gøre eller måske snakke med dig om, hvordan du bedst siger det til en voksen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen