Brev
Venskaber og uvenskaber
Hej bb jeg er en pige på 12 år der bar en problem med vennerne:-(
Jeg er måske en lille smule overvægtig og bliver derfor holdt RIGTIGT meget uden for i min klasse. Hvis jeg er meget heldig finder jeg en at være sammen med i skolen men næste dag gider hun mig ik:-(
Vi har tit snakket om i klassen hvordan det går og om alle har det godt men jeg tør ik sige at det går rigtig skidt. Jeg har også snakket med min mor og far om det før men de kan jo bare ik rigtigt gøre noget.
Jeg bliver nogle gange også mobbet i skolen. Altså hvor de kommer hen til mig og siger alt muligt grimt til mig bare fordi jeg sidder og læser i en bog fordi jeg ik har andet at lave i frikvarterene.
De to piger som jeg lige var begyndt at være sammen med, er lige blevet bff og da jeg fandt ud af det begyndte jeg bare at græde. Jeg er tit ensom i skolen, stort set hver dag. Jeg har aldrig rigtigt lyst til at gå i skole fordi jeg ved jeg bliver holdt udenfor.
Fra 0-3 klasse gik det fint og jeg havde nogle at være sammen med hver dag, jeg var gode venner med hende som nu er den mest populære fra min klasse. Men fra 4. klasse og op ad har det bare været et helvede at gå i skole. ALLE pigerne fra min klasse er undervægtige undtagen mig:-,( jeg er bare den fede klamme grimme overvægtige pige som imgen vil være sammen med.
Jeg har også nogle gange rigtigt let ved at blive ked af det og sur. Min klasse siger tit at jeg er barnlig bare fordi jeg sover med sove bamse fordi jeg tit får mareridt om natten og fordi jeg er den eneste fra min klasse der ik må gå med makeup i skole osv…
Jeg ved ik hvem jeg skal snakke med om det, jeg har snakket lidt med min tidligere klasse lære og min mor og farmog skole sundheds plejersken.
og hvad jeg kan gøre for at pigerne i min klasse vil være sammen med mig. Håber virkeligt i svare så jeg kan få lidt hjælp efter et par år i ensom hed. Det var ik meningen at mit brev skulle blive så langt.
Hilsen pigen som føler sig ensom:-,(
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år,
Tak for dit stærke og meget velformulerede brev. Det er svære ting du fortæller om, og du må være en virkelig stærk pige, for at have kunnet klare ensomheden, drillerierne og mobningen i så lang tid. Det er godt du skriver til os, for du SKAL have hjælp fra voksne. Du har gjort alle de rigtige ting : Du har fortalt det til dine forældre og til voksne på skolen, der har ansvar for at du og andre trives. Du prøver både at være sammen med nogen i skolen, og at finde på ting at lave alene. F.eks. da du læste: Igen et eksempel på, hvor stærk og moden du er. Og hvor urimelige og grænseoverskridende de andres drillerier er. Det du gør, er SÅ stærkt og modent, og jeg bliver trist når jeg hører, at de voksne på skolen endnu ikke har taget hånd om det. Jeg ved ikke, om det er fordi de ikke rigtig har forstået, hvor alvorligt det er, det du har fortalt? Eller om de ikke rigtig har hørt, hvad du sagde? Eller om de har travlt og har ”glemt” det? Eller noget helt fjerde? Men det er skolens og lærernes ansvar at sørge for, at alle i klassen har det godt. Og at ingen bliver holdt udenfor, ignoreret, mobbet eller drillet. Og jeg kan godt forstå, at du ikke som den eneste har lyst til at sige at det ikke går godt, når de andre i klassen siger, at alt er godt. Den slags er det bedst at tale om når man er alene med læreren/sundhedsplejersken. Så på en eller anden måde, skal du have fanget de voksnes opmærksomhed, så de forstår alvoren. Ingen børn skal føle sig ensomme og bede om hjælp, uden at få hjælp. Det er de voksnes ansvar. Jeg har to forskellige forslag til dig: 1. forslag . Tal med din mor og far igen. Vis dem evt. dit brev og vores svar.Så kan de kontakte skolen og bede om et møde. De kan f.eks. ringe eller skrive til din tidligere klasselærer, din nuværende klasselærer, en anden lærer du har tillid til eller sundhedsplejersken. Nogen gange går alvoren først op for de voksne, når de hører det fra andre voksne. Derfor vil din mor og far kunne hjælpe dig rigtig meget, ved at aftale et møde med skolen, hvor I så sammen kan fortælle hvor svært det er for dig. Dine forældre kan hjælpe dig med, at fortælle at du bliver holdt udenfor, ignoreret og drillet. Og fortælle at det påvirker både din trivsel og din skolegang på en dårlig måde. Og at det har stået på over flere år, og at du og klassen har brug for voksenhjælp, for at ændre situationen. Så kan dine forældre og lærerne sammen finde ud af, hvordan skolen kan hjælp klassen til at blive en bedre klasse, hvor der er plads til alle. Og hvor man ikke har brug for at holde nogen udenfor, for at føle man selv er ok. 2. forslag. Hvis dine forældre ikke kan hjælpe dig, med at tale med skolen, så kan du måske selv tale med din tidligere klasselærer igen? Eller sundhedsplejersken? Du kan bede om et møde, fordi du har noget vigtigt og svært du gerne vil tale om. Til mødet kan du så vise dem dit brev til os og vores svar. Det er ikke helt det samme som at have dine forældre med til mødet. Men måske er det lettere for de voksne på skolen at høre, hvor alvorligt det er, det du fortæller, hvis de kan læse det du har skrevettil os? Og læser vores svar, og kan se hvor hårdt du selv har kæmpet for at få hjælp. Det kan nogle gange være svært at høre ”rigtigt” efter, hvis noget bare bliver sagt og der er uro og travlt rundt omkring. Så kan de voksne på skolen sammen finde ud af, hvordan de kan ændre kulturen i klassen, så der bliver rart for alle. For dem der siger de har det godt, har det godt på en ”dårlig” måde, når de har brug for at ignorere og mobbe en fra klassen, for selv at have det godt. Jeg håber du syntes et af mine forslag lyder godt? Og at der kommer noget godt ud af det. Hvis dine forældre gerne vil tale med nogen , inden de kontakter skolen, så er de meget velkommen til ringe til os på ForældreTelefonen (3555 5557). Vi taler tit med forældre, der harbrug for rådgivning og støtte til at hjælpe deres børn ift. skolen. Når forældre og skole samarbejder, kan de løse mange problemer på en god måde. Hvis skolen slet ikke kan finde ud af at løseproblemerne i klassen, så kan det være nødvendigt at skifte skole. Men heldigvis er langt de fleste skoler gode, og kan godt finde ud af det. Måske har du brug for at tale mere med en voksen? Tale mere om hvordan det hele er for dig? At få trøst, råd og støtte? At tale mere om, hvordan du og dine forældre, kan få skolen til at forstå, hvor alvorligt det er, det der sker i jeres klasse og for dig? Eller andre ting? Så husk du altid er velkommen til at ringe, chatte ellersms’se med os. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig. Mange kærlige hilsner til dig fra BørneTelefonen