Brev
Venskab og uvenner…
Kære børnebrevkassen
Jeg har haft en veninde og mine andre veninder siger jeg ikke skal være venner med hende bare fordi hun er tyk grim og igerterne men det synes jeg ikke jo kun lidt men
jeg vil ønske mine andre veninder var mere søde og ikke mobber
og når jeg skal til af sige noget når det mobber så siger det er du venner med hende/ ham og så siger det også hvis du siger det til nogen slår jeg dig og det kan jeg ikke lige
Med venlig hilsen
jeg har ikke så lyst til af skrive min navn så jeg skriver bare den første bogstav. M
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.
Tusinde tak for dit brev. Jeg er glad for at du skriver ind til os, for det er bare rigtig svært, at være i en gruppe, hvor der bliver mobbet.
Når man mobber er det ikke fordi der er noget galt med dem, som bliver mobbet, men der er kommet en dårlig stemning mellem børnene i gruppen, som gør at man føler, man er nødt til at mobbe, for at være en del af gruppen. Måske er man bange for at blive holdt udenfor - eller for selv at blive mobbet, hvis man prøver at stoppe det. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis du ikke hjælper din veninde, selvom jeg godt kan mærke på dit brev, at det er svært for dig, at hun bliver mobbet…  De fleste som mobber har i virkeligheden ikke lyst til det, men kan føle sig presset for ikke selv at blive mobbet. På den måde er det både ubehageligt for dem, som bliver mobbet, men faktisk også for dem som mobber.
Jeg tænker, at den gruppe af børn, som mobber har brug for hjælp fra de voksne, til at være sammen en anden måde, hvor det er rart for alle at være. Derfor er det vigtigt, at nogle voksne omkring jer, får at vide hvad der sker. Jeg kan ikke se på dit brev, om det foregår i klubben eller i skolen eller andre steder, men jeg tænker om ikke der er en voksen omkring jer alle sammen, som du kan tale med? Måske en god lærer du har tillid til eller en pædagog? Det kunne måske også være dine forældre, som kunne hjælpe dig med at tale med de voksne, der hvor mobningen foregår? Så du ikke skal gå rundt og have det dårligt, fordi din veninde bliver mobbet.
Hvis du ikke kan komme i tanke om en voksen, som kan hjælpe jer, så kunne du prøve at ringe ind til BørneTelefonen. Måske du sammen med en af vores søde anonyme rådgivere kunne finde frem til en, som du kan tale med om det? Vores telefonnummer er 116 111 og vi har åbent alle dage fra 11-23.
Jeg håber, du finder en voksen, du stoler på, som kan hjælpe jer alle med at finde gode måder at være sammen på. Endnu engang tak for dit brev. Hvor er det dejligt, at du skriver herind, når der er noget, som er svært. Det er rigtig godt, at du gør noget for din venindes skyld. Det lyder til du er en god veninde at have.
Kærlig hilsen BørneTelefonen