Brev
Venner
Hej
jeg bliver drillet hverdag
bliver kaldt en masse ting jeg ikke kan lide
hvad skal jeg gøre
jeg har prøvet at tale med en voksen men de tog det ikke seriøst
selvom personen få at vide han skal stoppe bliver han bare ved
og mine forældrene siger bare at jeg skal sige men det hjælper jo ikke
jeg har prøvet at sige igen men det virker ikke
jeg håber virkelig
prøvet alt
plishhhhhhhhhh
hilsen pigen der bliver drillet hverdag
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige. Tak for dit brev til BørneBrevkassen. Det er slet ikke rart at blive drillet, og jeg kan også mærke på dit brev, at det er rigtig svært for dig… Og hvor er det flot at du allerede har prøvet at sige det til en voksen og til dine forældre! Og når det ikke har hjulpet, så fandt du på at skrive ind til os, og det er jeg bare rigtig glad for! For det viser mig, at du ikke bare giver op, men at du bliver ved med at prøve at få hjælp, til at få det stoppet. Derfor tænker jeg også, at det nok skal blive bedre, når vi har fundet en måde, at få det sagt til en voksen, som kan hjælpe. Det er meget svært for børn selv at gøre noget ved mobning og derfor er det også de voksnes ansvar og opgave at hjælpe… Hvis drillerierne foregår på din skole, eller en klub eller lignende, så er det de voksne, som arbejder der, der har til ansvar, at få det stoppet.
Derfor tænker jeg, om du mon kunne prøve at tale med din klasselærer eller en pædagog i klubben og fortælle, hvor svært det i virkeligheden er for dig? Det er ikke altid, at de voksne ser alt det, der foregår, og det er derfor vigtigt, at de får det fortalt på en måde, så de forstår hvor svært det er for dig – for ellers ved de måske ikke hvor alvorligt det er ? Det kunne måske også være, at du kender en anden voksen på skolen eller i klubben, som du har det særligt godt med og stoler på…? Måske det var en du kunne sige det til…? Hvis din lærer/pædagogerne ikke ved, hvordan de kan hjælpe dig med at få det stoppet, så kan de ringe herind til Børns Vilkår og få nogle gode råd og idéer på telefonnummer 35 55 55 58. Herinde snakker vi tit med børn som bliver drillet, og vi kan rådgive skolelærere og pædagoger om, hvordan mobning opstår og hvad de kan gøre for at stoppe det. Du fortæller at din mor og far godt ved, hvad der foregår, men at det ikke hjælper. Jeg tænker ikke at din mor og far ikke ønsker at hjælpe dig, men at de måske ikke helt ved, hvad de skal gøre. Mit råd til dem ville være, at de kontaktede de voksne som arbejder der, hvor drillerierne foregår, så de sammen kunne finde en løsning. Dine forældre er også meget velkomne til at ringe herind på vores forældretelefon og få nogle råd til, hvordan de helt præcis kan hjælpe dig…  Telefonnummeret til ForældreTelefonen er 35 55 55 57. Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du måske kunne få det sagt til en voksen, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Her kunne du fortælle en rådgiver, hvor drillerierne foregår, og på den måde få mere præcis hjælp omkring hvilken voksen, der skal hjælpe dig…? Mit sidste råd er, at du kunne vise dette brev til dine forældre og de voksne der hvor drillerierne opstår. I dit brev til os får du så fint forklaret, både hvad der sker, men også hvor svært det er for dig… Hvis du viste dem brevet, så kunne de også se mine råd om, hvad de kunne gøre for at hjælpe dig… Endnu engang tak for dit brev. Jeg håber de voksen omkring dig snart finde ud af en løsning på, hvordan de kan få drillerierne stoppet, så du kan få det godt i hverdagen. 1000 kram fra BørneBrevkassen.
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!